I år kommer vi att handla varor, tjänster och resor för totalt 109,5 miljarder kronor. Det enligt betalföretaget Dibs, som i dag släpper delar av sin årliga rapport Svensk E-handel. Siffran är en ökning på nio procent jämfört med förra året, då e-handeln i Sverige - enligt Dibs sätt att räkna - för första gången nådde över 100 miljarder kronor.
- E-handeln i Sverige fortsätter att öka på alla fronter. Den totala omsättningen börjar bli lika stor som restaurangbranschen, och drivkrafterna är alltjämt förändrade konsumtionsmönster för köp av varor, liksom att allt fler olika typer av tjänster numera köps eller betalas för på nätet. En fortsatt god ekonomi i Sverige bidrar självklart också, säger Daniel Larsson, VD för Dibs, i ett pressmeddelande.
Från 75 till 110 miljarder på 4 år
Dibs får sina siffror från de “tusentals” webbutiker som är anslutna till betalleverantören, och kan nu konstatera att e-handelns omsättning har ökat från 75 till 110 miljarder på bara fyra år.
Varor som handlas på nätet pekas i rapporten ut som en särskilt stark tillväxtkategori, med en ökning på 14 procent från förra året. Resor, som förra året omsatte 51 miljarder på egen hand, har i år minskat till 49 miljarder. Kategorin är dock fortsatt den största, enligt Dibs rapport.
Enligt Ehandelsindex, som mäter data hos över 11 000 e-handlare, omsätter svensk handel för närvarande nära 70 miljarder kronor. Då är inte resor och tjänster inkluderade. Siffran bygger på de bokslut som senast kommit in till Bolagsverket, vilka i huvudsak rör verksamhetsåret 2016.