Betalbolaget DIBS har tagit tempen på svenskens Black Friday intresse och likt tidigare undersökningar tyder det mesta på nya rekord, trots svåra jämförelsetal.
LÄS ÄVEN: Svenskarnas Google-sökningar avslöjar Black Friday 2019
Enligt DIBS ökar Black Friday ännu mer i popularitet och 14 procent fler svenskar kommer att handla i år på readagen. Inte helt oväntat är det främst e-handeln som driver på ökningen, den är ju tillgänglig dygnet runt och i allas fickor numera.
Rekordmånga svenskar kommer att handla men motståndet mot köphysterin blir också tydligare hos såväl konsumenter som handlare men det verkar som plånboken fortfarande är viktigare än miljön. Branschen kan arbeta bättre för att bemöta detta genom exempelvis ett tydligare miljötänk, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, i ett pressmeddelande.
Den största ökningen väntas alltså på nätet. 35 procent av de tillfrågade i Dibs undersökning anger att de kommer att handla på nätet, vilket kan jämföras med 28 procent i fjol. Totalt är det dock 58 procent av de tillfrågade som är redo att öppna plånboken under Black Friday.
Nära en tredjedel är negativt inställda
Det ser helt enkelt väldigt positivt ut när det kommer till köpandet under köpfesten. Dibs lyfter dock samtidigt ett ökat missnöje med dagen. 31 procent av de tillfrågade ska vara negativt inställda till Black Friday och den främsta anledningen sägs vara miljöaspekten.
LÄS ÄVEN: De protesterar mot Black Friday – dubblar priserna
På LinkedIn diskutera även Patrik Müller det växande motståendet bland handlare, när det gäller Black Friday. Något som vi på Ehandel också har lyft i flera artiklar under veckan.
LÄS ÄVEN: De stänger e-handeln och dubblar priserna i butikerna
Kommer vi få se ett organiserat motstånd mot Black Friday i Sverige nästa år bland handlare? Det är troligt skulle jag vilja säga. I exempelvis Frankrike har uppåt 600 varumärken, handlare och organisationer samlat sitt motstånd. Make Friday Green Again, Black for Good och Women-led Wednesday är tre av organisationerna, konstaterar Patrik Müller.
Samtidigt är det svårt att skapa en motpol till dagen, eftersom man blir en del av fenomenet oavsett vad man tar för ställning.
Att balansera mellan försäljning och klimatmedvetenhet är en svår balansgång för företagen. Till exempel när Patagonia annonserade inför Black Friday 2011 med en helsida "Don´t buy this jacket" ökade deras försäljning med 30 procent, meddelar Patrik Müller.
Dibs konstaterar dock krasst att trots att många är missnöjda med dagen så kommer sex av tio att handla under Black Friday.