Båda bolagen ökar, men det är smyckena som drar in storkovan.
Hennes Youtube-kanal har över 5 miljoner prenumeranter. Genom bilder, videor och text har hon under flera år bjudit in följarna till en drömlik del av Västernorrland. Hennes dokumentation av de ljusa sommarnätterna och de snörika vintrarna har fascinerat människor från hela världen. Sedan Jonna Jinton lämnade storstadslivet i Göteborg har hon byggt en hel karriär på att skapa konst, innehåll på sociala medier, musik och smycken.
Det nya livet i norr har visat sig vara lönsamt för influencern, som nu har rapporterat nya siffror för sina bolag.
Vänder till vinst
Bolaget Jonna Jinton creative AB, som är det företag som fakturerar för influencerns sociala medier, konst och musik drog under perioden mars 2023 till februari 2024 in 2,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet vände från en förlust på -278 000 till en vinst på 143 000 kronor. I årsredovisningen nämns också en fusion av Jonna Jinton art AB, som verkställdes hos bolagsverket i februari 2024.
Ökar för fjärde året i rad
Men det är i Jonna Jintons smyckesbolag som pengarna finns. Under perioden mars 2023 till februari 2024 ökade intäkterna för fjärde året i rad och landade på 16,3 miljoner kronor, jämfört med 14,2 miljoner kronor året innan. Rörelseresultatet uppgick till 3,4 miljoner kronor, en ökning med en miljon från föregående år. Jonna Jinton har dessutom kunnat unna sig en utdelning på 1,5 miljoner kronor.
Tidigare i år påbörjade man byggnationen av bolagets första fysiska butik, som planeras öppna i Sollefteå under sommaren.