Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Nytt golfmärke peggar upp - vill bli golfens Maya Delorez

Sandra Wigfors och Elin Åqvist, grundare av golfvarumärket Peggy Sport
Press
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Måste visa tjejer hur kul golf kan vara".

ANNONS

Golfmodet har sedan urminnes tider haft en stämpel över sig att vara tämligen trist med dystra, gubbiga och illasittande kläder. Rätt eller fel? Det beror nog på vem du frågar, men till mångas glädje har det poppat upp ett antal svenska aktörer som vill sätta en lite färggladare prägel på golfbanan.

Nu gör en ny svensk uppstickare entré. Peggy Sport kallar sig för ett livsstilsvarumärke inspirerat av golfen, och fokus ligger på kläder och tillbehör som ska fungera lika bra på golfbanan som utanför.

Idén föddes när Elin Åqvist, som är uppväxt inom golfsporten, inte kunde hitta kläder som fungerade såväl före, som under och efter golfrundan. Men det handlar inte bara om mode. Målsättning är också att locka fler unga kvinnor till sporten.

Jag tror att det är väldigt viktigt att golf utvecklar en mer välkomnande image för unga tjejer för att damgolfen ska fortsätta växa. Vi måste visa tjejer hur kul golf kan vara. Oavsett om det är modet, spelet eller människorna du har kontakt med så har golf så mycket att erbjuda och det är dags för kvinnor att bli en större del av helheten, säger Elin Åqvist, grundare av Peggy Sport.

En egen golftävling

Elin har en bakgrund inom inköp och produktutveckling, men har även ett stort intresse för mode och har jobbat som content creator och stylist för profiler som Isabella Löwengrip, Sofi Fahrman och Maja Nilsson Lindelöf. Och hon är inte ensam i den nya satsningen.

Med på tåget är Sandra Wigfors som har sin bakgrund inom PR- och kommunikation. Hon jobbar idag som e-handelsansvarig på Happy Homes och har tidigare varit en del av Melimelis e-handelsexpansion till Norge och England. Hon har även varit med och grundat Green Queens Golf som är ett av Sveriges största nätverk för golfande tjejer.

Och det är just nätverkande som Peggy Sport siktar in sig lite extra på. Bland annat genom att bygga ett community via sociala medier, unika samarbeten och event ute på golfklubbarna. Något man hoppas ska få fler tjejer att upptäcka sporten och göra golfen mer mainstream.

Vi är med på en del tävlingar som sponsorer och vi är officiell partner till Golfhäftet där vi dels går in med produkter till deras tävlingar under säsongen, samt med erbjudande till deras medlemmar. Under sensommaren arrangerar vi själva vår första Peggy Masters där vi kommer bjuda in våra kunder, vårt community, influencers och samarbetspartners, säger Sandra Wigfors, medgrundare av Peggy Sport.

E-handel kommer först

Inledningsvis har företaget valt att inrikta sig på försäljning via egen e-handel. Genom att sälja direkt till konsument kan man kapa onödiga mellanhänder i återförsäljare- och fabriksledet. Men, man kommer att göra nedslag i utvalda golfbutiker under året.

De flesta vill känna sig inkluderande och passa in i den kontext man befinner sig i, men inte till vilket pris som helst. Därför är vår affärsmodell byggd på att sälja direkt till konsument för att kunna hålla en lägre prisbild än vad de redan etablerade golfvarumärkena gör, säger Sandra Wigfors och fortsätter:

Men vår marknadsföringsstrategi däremot, den bygger på att finnas där våra kunder är. Varför vi under säsong kommer att ha våra produkter på utvalda golfshoppar runt om i landet.

Golfens Maya Delorez

Bolaget grundades i fjol och än så länge är omsättningen blygsam, men målsättningen är hög. Och även om golfen är ryggraden i företaget finns det redan nu planer på att bredda varumärket.

Inom det närmsta året så är Peggy Sport för golfen det Maya Delorez är för ridsporten. Och även om golf är det vi nischat oss mot, så är planen och har varit från dag ett att vi ska bredda oss till racketsporter som tennis och padel. Och att vi i slutändan kommer vara ett lifestylevarumärke som är inspirerat av sport och en hälsosam livsstil, säger Sandra Wigfors.

Utöver e-handelsundret Maya Delorez har de båda grundarna förebilder i varumärken som Sporty & Rich och Malbon Golf. Två starka spelare på andra sidan Atlanten, och Peggy Sport har redan nu siktet inställt på USA.

Vi har en del försäljning till USA redan och vi har upparbetat en supply chain för den marknaden. Vi har märkt av en efterfrågan och vi har "giftat" en del amerikanska influencers som har gett utdelning, säger Sandra Wigfors.

Dela artikeln: