ID-kapning har seglat upp som det vanligaste bedrägeribrottet. Under 2014 ökade antalet fall lavinartat och vanligast är det att någon beställer varor på nätet i den utsattes namn. Något som drabbar både kunder och e-handlare.
Men i takt med att antalet fall ökar, gör betalleverantörerna sitt bästa för att förebygga id-stöld vid e-handelsköp. Collector, som i höstas landade dåvarande CDON Group som ny kund, är en av dem.
Bland annat har man utvecklat ett helt nytt antibedrägerisystem för e-handel, kreditkort och lån. Systemet, som ska förebygga både id-stölder och andra typer av bedrägerier, lanseras inom kort.
– Allt fler transaktioner görs online. Att kunderna känner sig säkra vid digitala köp är avgörande för näthandelns fortsatt positiva utveckling, säger Stefan Alexandersson, VD för Collector.
Ny bedrägeriavdelning
Systemet är en kombination av smarta algoritmer som bygger på stora datamängder från de interna systemen, och som är tätt sammanlänkade med ett gränssnitt för analys och manuell granskning. Automatiska undersökningar görs av algoritmer som bygger på statistiska modeller och ”machine learning”.
Samtidigt är systemet självlärande och kan identifiera mönster från hur vanliga kunder och bedragare beter sig, och därmed stoppa bedrägerierna innan de sker.
– Genom ett smart system som förebygger id-stöld på e-handelsköp gör vi det säkrare att handla på nätet i de webbutiker som använder Collector för fakturabetalning. Parallellt med utvecklingen av systemet har också en bedrägeriavdelning bildats, med fokus på att förebygga ID-stöld, säger Åsa Hillsten Eklund, Communication & IR Manager på Collector.
Källa: Press