Allt är inte ett enda stort mörker i e-handeln just nu. Även om det ibland är lätt att få det intrycket i det tuffa ekonomiska klimat som många möter. Vi på Ehandel letar därför aktivt efter positiva framgångsexempel, som kan bidra med lite välbehövlig framtidstro.
Ett av dessa är startupen Elbilsvaruhuset, som till synes dök upp från ingenstans och redan nu tar marknadsandelar i Sverige. Nu berättar grundaren och vd:n Filip Sernhede om sin e-handel, som tryckt plattan i mattan och accelererat väldigt snabbt direkt från start.
Jag grundade Elbilsvaruhuset tillsammans med några investerare. Det var för drygt två år sedan som vi började titta på det för första gången. Jag har min bakgrund från Asien, där jag jobbat och bott i Kina och Vietnam, och började titta på hur man kunde ta sig an elbilsmarknaden på bästa sätt, säger han till Ehandel.
Elbilsvaruhuset säljer laddboxar, laddkablar och tillhörande installation direkt till konsument. Men den första idén skrotades, då man upptäckte att marknaden helt enkelt ville ha något annat.
Den initiala tanken var att använda min erfarenhet från Asien och hitta bra leverantörer där. Sen tog vi hem olika laddare för att se om de skulle göra sig bra här. Men efter några månaders försök, insåg jag att den marknaden inte riktigt är där. Konsumenten vill köpa en mer välkänd, trygg och bra produkt till ett rimligt pris, snarare än en laddbox som är en tusenlapp billigare.
"Säljer några hundra i månaden"
Efter att ha lyssnat på vad konsumenterna faktiskt ville ha skred man till verket och paketerade en helhetslösning, för att göra köpet av en komplex produkt så smidigt som det bara går.
Vi vill göra det så enkelt som möjligt att köpa elbilsladdare. Vi är en oberoende återförsäljare av alla europeiska varumärken och sedan har vi paketerat ihop det med installation. Vi har runt 550 installatörer som vi jobbar med. Vi når hela landet i dag och när en konsument hör av sig till oss och köper en installation, så matchar vi ihop dem med en installatör via postummer.
Varför föll valet just på elbilsmarknaden och laddboxar specifikt?
Jag har jobbat mycket med det i Asien, att hitta leverantörer till de stora europeiska varumärkena. Så jag såg en växande marknad och även om man pratar mycket om el i dag, så är det fortfarande i ett tidigt stadie. Laddboxar är också en komplex produkt och vi såg en möjlighet att göra köpet så enkelt som möjligt. Jag hade själv svårt att förstå exakt hur köp och installation gick till. Och om jag förstod det så pass lite, så fanns det garanterat fler där ute som vi skulle kunna hjälpa.
En analys som visar sig ha varit korrekt. Bolaget ska nämligen omsätta mellan 20 och 25 miljoner under sitt första "riktiga" verksamhetsår. Det sker dock med en förlust på runt -1,5 miljoner kronor, då man investerat i tillväxt.
Vi sålde vår första box i april förra året och nu säljer vi några hundra i månaden, säger Filip Sernhede.
Det visar sig också att efterfrågan sträcker sig även bortom konsumentaffären. Det finns med andra ord en hel del plats kvar att växa för nykomlingen.
Hittills har vi fokuserat hundra procent på B2C. Men vi har även haft förfrågningar från bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag, så vi har ett projekt där som är "up and running", berättar han.
Riktar blicken mot utlandet
Man ser även framför sig att produktportföljen kommer att breddas, men bara så länge det är inom nuvarande nisch.
Vår målbild är att hålla oss under det paraplyet som namnet avslöjar, Elbilsvaruhuset. Vi vill fokusera på elektrifieringen och elbilsladdare med tillbehör. Samtidigt utvecklas hela marknaden otroligt mycket just nu. Det kommer bland annat vehicle-to-grid-laddare, där bilens batteri kan användas för att driva bostaden, och det kan vi nog addera in i vår portfölj - tillsammans med andra typer av tillbehör.
Vad är målsättningen över tid med Elbilsvaruhuset?
Kortsiktigt vill vi jobba mot en hållbar affär. Inte minst i det här klimatet, med e-handlare som historiskt sett inte visat upp lönsamhet och som har det tufft nu. Så vårt mål är att bygga en lönsam affär inom en kort framtid, även om det kostar att växa snabbt, säger han och avslutar:
Vi har tagit Sverigemarknaden med storm och vill fortsätta ta marknadsandelar och bli den största spelaren här. Sen börjar vi titta mot grannländerna och på längre sikt även utanför dem.