I ett nyhetsbrev från modehandlaren Na-kd skrev företaget fyra gånger att "rabatten på 25 procent gäller på allt", och i ett av styckena skrev man dessutom "allt" med versaler. Härligt, tänkte en av mottagarna som klickade sig vidare till e-handelssajten. Men personen blev besviken när rabatten, som skulle gälla på allt, inte applicerades på alla varor i butiken.
Med några enkla klick var personen tillbaka i mejlkorgen och insåg att Na-kd faktiskt hade skrivit, längst ner i mejlet, att "rabatt på allt" inte gäller på allt.
Längst ner i utskicket står det i en knappt läsbar text att erbjudandet inte alls gäller allt på hemsidan, skriver personen i en anmälan till Reklamombudsmannen.
När Na-kd får chans att yttra sig gällande det anmälda utskicket svarar företaget att man har "goda rutiner" och att man inte anser att reklamen är vilseledande.
I ämnesraden står det ”Missa inte: 25 % rabatt på allt”. I slutet av reklamen, framgår en tydlig begränsning av kampanjen, både gällande kampanjperioden och dess omfattning, enligt följande: ”Erbjudandet gäller t.o.m. den 11 maj 2021. Gäller ej reavaror och nya kollektioner från Claire Rose, Melissa Bentsen & Romee Strijd”. Na-kd har därför informerat mottagaren av reklamen, om de begränsningar som kampanjen omfattas av, skriver företaget till RO.
Utöver de begränsningar som angavs i själva reklamen, så fick alla de kunder som klickade sig vidare till webbutiken, ta del av information om kampanjens begränsningar ytterligare en gång, då det tydligt framgick av webbutikens startsida och på en annan sida i webbutiken där kampanjen närmare presenterades.
Na-kd fortsätter med att hänvisa till tidigare fall och beslut som liknar det aktuella, samt informerer RO om att anmälarens skärmdump "inte visar hela sanningen". Företaget bifogar därför en kopia på e-postutskicket i fråga, för att ge RO bättre underlag.
Men när Reklamombudsmannen får all information och anmälan på sitt bord, konstaterar man att oavsett bakgrund så är ämnesraden ”Missa inte: 25% på allt”. Något som en genomsnittskonsument vid en flyktig kontakt "kan tolka som att det är 25 procent rabatt på allt Na-kd erbjuder på sin webbplats", enligt RO.
Innehållet i e-postutskicket i övrigt påverkar därför inte bedömningen. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler, skriver Reklamombudsmannen i beslutet.