Sponsrat Innehåll

Nyckeln till framgång: Nära partnerskap med kunden

Att följa kunderna i en föränderlig bransch, bibehålla ett tight partnerskap och fokusera på helhetslösningar. Så lyckas Scandinavian Photo, som grundades 1982, hålla sig relevanta och framgångsrika. Idag omsätter de en miljard kronor och har e-handel på fyra marknader.

Så utvecklade Svea Bank köpupplevelsen

En viktig pusselbit i expansionsresan är synen på helhetslösningar för kunderna. De levererar inte bara en slutprodukt utan ser det som ett partnerskap, där engagemang och expertrådgivning är en naturlig del av affären. Idag finns Scandinavian Photo i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget har e-handel på alla de fyra marknaderna och butiker i Stockholm, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, Malmö och Borås.

Det som började med huvudfokus på foto och video har idag vuxit till ett bredare utbud av teknikprodukter för modernt innehållsskapande, till exempel ljud- och ljusutrustning, bra datorer för att kunna redigera bilder eller klippa film och ljud och bra väskor för att bära sin tekniska utrustning.

– Vi har utvecklats i takt med att det kreativa utövandet har förändrats. Behovet av ett bredare utbud av teknikprodukter har ökat i takt med ett större intresse och fler yrken inom det kreativa området. Idag säljer vi till och med produkter för dem som producerar eget ljud, till exempel ljudmixers och syntar, säger Emelie Olsson som är CMO på Scandinavian Photo.

Precis som utbudet har även företagets kundprofil breddats. Men en viktig del i Scandinavian Photos affärsidé är att alltid generöst dela med sig av sin långa branscherfarenhet och expertis i kontakten med kunderna. I dag finns allt från entusiaster, influencers, proffsfotografer, produktionsbolag, offentlig verksamhet och företag, särskilt inom e-handel och produkttillverkning, representerade. Företagets mission, “tech for creative people”, visar på den breda målgruppen.

– Vi förser kreativa utövare med den tekniska utrustningen de behöver. Det kan vara allt från någon som köper sin allra första kamera eller jobbar med sociala medier och skapar innehåll för Youtube och TikTok till ett produktionsbolag som köper in all studioutrustning, en traditionell fotograf eller statliga myndigheter.

Helhetsansvar för Svea Banks inhouse-studio 

Scandinavian Photo erbjuder sina kunder skräddarsydda helhetslösningar, oavsett om det handlar om att sätta ihop en studio eller ett kit till semesterfotograferingen.

– Vi säkerställer att vi lämnar över en lösning som fungerar och som kunden kan hantera, säger hon.

Ett exempel på en helhetslösning där Scandinavian Photo varit inblandade från start till mål är när de hjälpte Svea Bank att sätta upp en studio för sin interna content-produktion av till exempel webinarier och poddar. De var involverade hela vägen, i allt från design och teknikutrustning till val av möbler och fanns där för support när det behövdes.

– Vi gör ganska mycket av just den typen av kompletta skräddarsydda lösningar. Vi har bland annat en lösningsarkitekt i teamet på företagssidan som skissar upp hur studion ska se ut och all typ av utrustning som behövs där. Vi hjälper även till med installation och upplärning så att man också lär sig att använda produkterna på bästa sätt. När vi är klara har vi lämnat över en färdig lösning som företaget kan börja använda, säger Emelie Olsson.

Läs mer om lösningar hos Svea Bank här

Smidigare kundupplevelse

När det kommer till kundresan har stora förändringar gjorts de senaste åren för en bättre upplevelse, både när det gäller användarvänlighet online och en smidig betallösning som förbättrar köpupplevelsen.

– Det har gjort stor skillnad för konverteringsgraden och för kundupplevelsen i stort. Vi säljer ofta lite dyrare produkter och det är viktigt att vi har en stabil betalpartner, säger Emelie Olsson.

För drygt tre år sedan tog Scandinavian Photo ett grepp om sin betallösning, online och i fysisk butik, och inledde ett samarbete med Svea Bank. Målet var att göra köpupplevelsen tydlig och smidig, för både privat- och företagskunder. På webbsidan är Sveas checkout integrerad och i de fysiska butikerna samt på innesälj slutför kunden köpet i mobilen via en länk till checkouten.

– Genom samarbetet med Svea har vi lyckats skapa ett mer samlat erbjudande. Med endast en leverantör blir det mer sammanknutet och sömlöst. Betallösningen vi har nu fungerar för alla våra fyra marknader och för både privat- och företagskunder. Det var väldigt viktigt för oss att inte ha olika lösningar för B2B och B2C, och det har Svea hjälpt oss med, säger Emelie Olsson.

Harmoniserad syn på partnerskap

Partnerskapet med kunderna är en viktig del av Scandinavian Photos grundidé. Samarbetspartnern Svea Bank har ett liknande förhållningssätt till sina kunder. I partnerskapet med Scandinavian Photo finns ett engagemang och levande samarbete kring hur betaltjänsten kan utvecklas på bästa sätt.


– Vi har ett nära samarbete med Svea där vi gemensamt kontinuerligt jobbar för förbättringar. Det är en seriös partner som jobbar hårt för att förbättra sin produkt så mycket som möjligt för att passa just våra behov och kunder, säger Emelie Olsson.

Hos Svea Bank finns ett dedikerat team som jobbar med Scandinavian Photo och i regelbundna avstämningar går igenom hur försäljningen kan optimeras, vad som händer inom de olika kundsegmenten samt eventuell anpassning av produkter och tjänster för att hela tiden förbättra kundresan.

– Vi optimerar och utvecklar våra tjänster efter kundens behov i ett nära samarbete. Det är ett långsiktigt partnerskap där vi hela tiden finns där och utvecklar kundens affär. Precis som hos Scandinavian Photo är vår filosofi att ligga nära kunden, bygga partnerskap och en stark community, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef betallösningar på Svea Bank.

 Så utvecklade Svea Bank köpupplevelsen