Bara den senaste månaden har vi fått se Parfym.se lansera en AI-tjänst samtidigt som Apotea anställt en AI-chef. AI-hetsen sägs dock stressa många e-handlare. I en ny undersökning säger var fjärde e-handlare att de är stressade över att hinna med i den tekniska utvecklingen.
57 procent av e-handlarna uppger att de inte har använt AI under det senaste året i sin verksamhet. Men det är inte på grund av en bristande tilltro till AI:s potential. 62 procent uppger nämligen att de tror e-handlare kan bli mer lönsamma av att använda AI, kommenterar Svea Bank undersökningen där 481 svenska e-handlare utfrågats.
Majoriteten av e-handlarna använder alltså inte AI i sin verksamhet. 37 procent anser även att AI är en säkerhetsrisk. Varannan e-handlare spår dock att den nya tekniken kommer att bidra till rejält ökad lönsamhet framöver.
E-handlarna är överens om att potentialen är stor med AI – trots det ställer sig många avvaktande till att ta in det i verksamheten. Att trygghetsaspekten lyfts är ett sundhetstecken, en hög nivå av säkerhet är viktigt med all ny teknik, även AI. Många upplever också att det är svårt att veta var de ska börja, ”one size fits all” finns inte när det kommer till AI. Ofta måste man testa sig fram, vilket kräver både tid och kunskap, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digitalisering på Svea Bank
Av de 42 procent som har använt AI så pekas några områden ut som mest effektiva att applicera den nya tekniken på.
Topplista: Vad upplever E-handlarna har varit effekten av att använda AI?
- Effektivare marknadsföring, 31%
- Kostnadsbesparingar, 30%
- Effektivare interna processer, 27%
- Möjlighet att fokusera mer på kärnverksamheten, 14%
- Ökad försäljning, 10%
Att aktörer som använder AI får fördelar betyder dock inte att alla e-butiker måste göra detta. Däremot är det viktigt att följa utvecklingen och känna till de möjligheter tekniken ger och hur den fungerar, säger Emma Lindgren.