Tidigare i år kunde vi avslöja att nystartade Wellstreets första e-handelsinvestering hamnade i omdömestjänsten Storebadge. Då avslöjade man samtidigt att Storebadge stod inför "en pivot" eller ett skifte i affärsmodellen.
I dag lanseras Storebadge NG med säljargumentet att e-handlare ska kunna kapitalisera på alla kundomdömen.
- Jag är glad att se bolaget realisera första delen av den transformationen vi beslutade om när vi klev in under våren, säger Mikael Wintzell, medgrundare och VD på Wellstreet.
Storebadge ska nu erbjuda e-handlare statistik och funktioner som låter dem jämföra sig själva mot index för sin kategori, sin marknad eller mot en viss konkurrent. Hittills ska företaget ha indexerat runt 450 000 kundomdömen från utvalda källor runt om i världen.
- Genom att tillgängliggöra och lyfta fram kundomdömen är vi övertygade om att vi kommer att hjälpa våra kunder att konvertera fler besökare till kunder, säger Johan Frykendahl, VD på Storebadge.
Tittar man till exempel på nätbutiken Cyberphoto hos nya Storebadge ser man betyg ifrån flera källor som Prisjakt, Pricerunner och Trustpilot. Via fliken detaljerat betyg kan man sedan se hur butiken går "förtroendehetsmässigt" jämfört med Sverige som helhet eller kategorin kameror i vilken Cyberphoto ligger.
Ska visa hur kundnöjdheten utvecklas
Hur nöjda är kunderna överlag? Det är det som Storebadge vill visa över ett bredare spektrum än tidigare då de endast hade sina egna betyg.
- Det nya konceptet går ut på att vi samlar ihop "aggregerar" omdömen som skrivs om e-handelsföretag från flera plattformar. Konceptet som är unikt på marknaden kan likas vid Tripadvisor fast för e-handel, säger Johan Frykendahl.
Genom den stora mängden omdömen vill Storebadge skapa ett index som indikerar hur kundnöjdheten utvecklas på en hel marknad eller för en viss kategori. E-handlare ska sedan kunna använda innehållet på sin hemsida i syfte att öka konverteringen.
E-handlare som ska testa den nya aggregerade tjänsten är wakakuu.com, skoprodukter.se och sevensports.se.