ANNONS

Nya siffror: “9,3 miljarder under årets Black Week”

Mathias Krümmel, vd

Uppskattas ha vuxit med 11 procent.

ANNONS

Fraktbolagen flikar nu in med statusuppdateringar från Black Week. PostNord rapporterar dock inte bara sina paketvolymer utan har även frågat ut kunderna och uppskattat köpvolymerna.

LÄS ÄVEN: Fraktjätten efter Black Week: “Väldigt stora volymer”

I år säger konsumenterna att de har handlat för 9,3 miljarder kronor under Black Week. Det är en ökning med 11 procent jämfört med förra året. Närmare hälften valde att handla under Black Week och en stor andel hade planerat sina inköp i förväg, skriver PostNord.

Siffrorna har tagits fram tillsammans med Kantar Sifo.

PostNord meddelar även att de hanterade 1,2 miljoner paket under dygnet som anses vara toppen på Black Week.

Att Black Week har omfamnats av konsumenterna i år, märker vi av på våra terminaler runt om i Sverige, där det har varit högtryck. Totalt hanterade vi nästan 1,2 miljoner paket och varubrev dygnet mellan söndag och måndag som brukar vara toppdygnet efter Black Week. Under veckan har volymerna varit fortsatt höga, säger Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige.

Enligt undersökningen så sägs butikshandeln nu vara tillbaka på samma nivå som innan pandemin.

Merparten (77 procent) av konsumenterna gjorde en del av sina inköp via nätet samtidigt som andelen som handlade i fysisk butik återigen har ökat (46 procent) och är nu tillbaka på samma nivå som innan pandemin, skriver PostNord.

Fakta från undersökningen:

  • 94 procent av svenskarna uppmärksammande Black Week
  • 48 procent valde att handla under rean
  • 46 procent handlade i fysiska butiker (flerval)
  • 77 procent handlade i webbutik (flerval)
  • Drygt hälften (54 %) handlade enbart i webbutik under Black week
  • De populäraste kategorierna att handla var:
    - kläder och skor (59 %)
    - hemelektronik (33 %)
    - skönhet och hälsa (31 %)
  • 14 procent handlade bara julklappar, 26 procent julklappar samt saker till sig själv och 40 procent köpte endast saker till sig själv.
  • 53 procent uppgav att de mest gjort planerade inköp.
  • Av de som uppgett att de konsumerat mindre i år svarade 32 procent att det berodde på försämrad ekonomisk situation på grund av allmänt höjda priser och levnadskostnader.
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap