Att mäta effekten av en influencer marketing-investering kan vara svår. Oftast fokuserar man på att mäta direkta klick eller användning av rabattkoder. Något som inte ger en rättvis bild av vad ett influencersamarbete kan ge.
Därför har influencer marketingbyrån Cure Media utvecklat ett nytt verktyg och mätmetod som ska mäta satsningarna på ett nytt och mer exakt sätt - likt hur man mäter andra stora medieköp, enligt Cure Media själva.
Med hjälp av vårt nya verktyg kan vi få en helhetsbild och mäta effekten av influencer marketing som en varumärkesdrivande kanal, inte bara fokusera på sista klicket och direktförsäljning, säger Emma Lundsten, Head of Operations & Client Success, på Cure Media, till Influens.se.
Det är viktigt att förstå att köpbeteendet inte alltid sker genom en direktlänk i en Instagram-story. Kunden kan efter att ha sett ett samarbete googla produkten, gå in på en annan länk eller besöka företagets hemsida direkt. Genom att enbart mäta sista klicket missar man de kunder som tar alternativa vägar och man kan inte heller mäta effekten av preferens och gillande, det vill säga hur mycket mer en kund gillar ditt varumärke efter ett samarbete.
Det nya verktyget har fått namnet “Full Audience Framework” och har tagit cirka två år att utveckla. Bakom satsningen står Cure Media och undersökningsbolaget Nepa, som jobbar med marketing intelligence.
Syftet med metoden är att skapa förståelse för hur influencer marketing påverkar varumärken, och att påvisa totala värdet av investeringen för kunden. Vi strävar efter att gå bort från att bara mäta sista klicket eller använda rabattkoder, eftersom detta inte ger en fullständig bild av effekten som influencer marketing kan ge, säger Emma Lundsten.
Det som gör metoden unik är alltså att man nu kan mäta hur influencer marketing direkt påverkar ett företags varumärke.
Den här mätmetoden har fyllt ut de tidigare bristerna och ger oss möjlighet att jämföra influencer marketing med andra brandingkanaler, inte bara prestanda- och konverteringskanaler.
Vad exakt är det ni mäter?
I vårt samarbete med Nepa har vi utvecklat skräddarsydda mätmetoder för influencer marketing. Dessa låter oss ta fram siffror och genomföra marknadsundersökningar för att mäta effekterna av influencer marketing på olika parametrar och uppfattningar hos en specifik målgrupp, säger Emma Lundsten.
Traditionellt sett kan företag som har implementerat "marketing mix modeling" se detta, men det finns många kunder som ännu inte har den typen av analys på plats. Därför utvecklade vi det här verktyget som kan visa den totala effekten av en influencer marketing-investering.
Vad fick er att dra igång det här projektet?
Vi insåg att influencer marketing fortfarande är relativt nytt och att många inte fullt ut förstår kanalens värde och dess roll i mediemixen. Vi strävar alltid efter att vara i framkant när det gäller att mäta influencer marketing och att driva utvecklingen för hela kanalen. Eftersom vi jobbar med stora företag och väldigt omfattande samarbeten så har våra kunder höga förväntningar på mätning och rapportering.
Bolaget berättar att man märkt att det finns behov av att se mer konkreta resultat, speciellt från annonsörerna.
Många ledningsgrupper förstår ännu inte influencer marketing fullt ut, och denna metod hjälper marknadschefer att bevisa att det är en av de mest effektiva kanalerna för att driva varumärkeskännedom samt preferens. Vi kan även få fram ett värde samt förväntad avkastning på investeringen. Detta sätt att mäta har blivit en uppskattad del av vårt erbjudande, avslutar Emma Lundsten.