ANNONS

Nya rekordsiffror för e-handlaren - klättrar förbi 2 miljarder

Bank Bergström, vd på Nordic Nest
Press

"Lagt grunden för en fortsatt framgångsrik resa".

ANNONS

BHG Group-ägda Nordic Nest visar upp nya rekordsiffror. Heminredningsjätten, med sina två varumärken Nordic Nest och Svenssons, såg en tillväxt på 14 procent under 2022 och passerade därmed 2 miljarder kronor i försäljning.

LÄS ÄVEN: Megakoncernen glufsar i sig svenska möbelklassikern

Samtidigt gör man ett rörelseresultat (EBITDA) på 89 miljoner kronor.

Att uppnå tillväxt i försäljningen, öka marknadsandelar och genomföra fler betydande projekt än någonsin tidigare i företagets historia under en så utmanande marknadssituation visar på styrkan i vårt team. Förutom den starka försäljningsutvecklingen under 2022 har vi lagt grunden för en fortsatt framgångsrik resa, säger Bank Bergström, vd för Nordic Nest Group.

E-handel till 70 länder

En av anledningarna till framgången ligger enligt Bergström i företagets omnikanalsatsning. Bland butiksöppningarna som sticker ut nämner han den nya Svenssons-butiken vid Sergels Torg i Stockholm, som slog upp sina dörrar den 22 september.

Här såg man en omsättningsökning på över 300 procent jämfört med den tidigare butiken i Mood Gallerian.

Konceptet för butiken i Stockholm city skapades på rekordkort tid under en period där många andra varumärken valde att stänga ned sin fysiska närvaro. Den starka försäljningsutvecklingen i butiken visar att kunderna har efterfrågat en destination med ett brett utbud av premiummöbler och heminredning i området.

Framöver är det fortsatt internationell expansion som gäller. Under 2023 har Nordic Nest lanserat sin e-handel i Kina, Portugal, Italien och Grekland. Något som innebär att Nordic Nest nu har e-handelssajter på 16 olika språk och levererar produkter till kunder i över 70 länder från sitt logistikcenter i Kalmar.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se