Amazons B2B-marknadsplats, Amazon Business, växer så att de knakar. Det avslöjar e-handelsjättens vd, Andy Jassy, i ett brev till aktieägarna. Under 2022 såldes det för 35 miljarder dollar via marknadsplatsen, en rejäl ökning från 25 miljarder dollar 2021.
Enligt Amazon ska tredjepartssäljare stå för mer än hälften av försäljningen på marknadsplatsen, medan Amazon själva står för resterande del.
Mer än sex miljoner kunder, däribland 96 av Global Fortune 100-företagen, använder sig av Amazon Business, dess realtidsanalyser och breda utbud av hundratals miljoner produkter inom företagsmaterial. Vi har bara skrapat på ytan av vad som är möjligt hittills och planerar att fortsätta bygga de funktioner som våra företagskunder behöver och vill ha, skriver Andy Jassy i en kommentar.
På väg mot 100 miljarder
Amazon Business lanserades 2015 efter att e-handlaren lagt ner Amazon Supply som rullades ut 2012. En liknande satsning som även den riktade sig mot B2B-marknaden.
Ett år efter lanseringen av Amazon Business såldes det för drygt 1 miljard dollar på marknadsplatsen. En siffra som ökade till över 10 miljarder dollar 2018 efter att man rullat ut marknadsplatsen i ytterligare åtta länder, där Indien ska vara den största marknaden utanför USA.
Amazon Business är ytterligare ett exempel på en investering där vår e-handels- och logistikkapacitet positionerar oss väl för att driva detta stora marknadssegment, kommentarer Jassy.
Och det finns de analytiker som tror att Amazon kommer att växa i ännu snabbare takt framöver och kan nå en bruttoförsäljning på 80 miljarder dollar år 2025.
Medan vissa delar av ekonomin har haft det tufft under de senaste åren, har Amazon Business blomstrat. Varför? Eftersom vårt team vet vad det innebär att leverera urval, värde och bekvämlighet för våra kunder. Det finns de som aldrig har hört talas om Amazon Business, men våra företagskunder älskar det, skriver Andy Jassy.