"Förbereder för hur vi ska gå internationellt".
Den nya sociala medieappen Hummy, som tidigare gått under namnet Bld, har nu lanserat en betaversion av plattformen. Vid startlinjen stod ett 30-tal influencerprofiler, och de har nu fått testa plattformen i några dagar.
Vi har fått fantastisk respons, bättre än vad vi hade kunnat drömma om trots att appen givetvis har en del buggar samt många funktioner som fortfarande saknas. Alla profiler är väldigt aktiva och innehållet är exakt det som vi vill åt, säger Claes Mårtén, vd på Hummy, till Influens.se.
De som fått kliva ombord på Hummy är bland andra Johnny Edlind, Viktor Frisk, Linnéa Claeson, Louise Vidlund, Henrik Ståhl, Carola Ranmo och Eric Saade.
Det är en varierad skala personer och vi kommer att fortsätta onboarda fler.
Hur valde ni ut de 30 profilerna?
De är fler än 30 personer, om man ska vara petig. Men vi anordnade ett första event där vi onboardade en antal profiler, och då blev det de som kunde närvara, säger Claes Mårtén och tillägger:
Det som är så fantastiskt är att det hittills bara har varit en person som tackat nej till att göra saker med oss när vi väl haft möte och de fått en bild av vad vi ska göra och hur. När de dessutom fått se plattformen så faller allt på plats.
Fram till den 15 december kommer Hummy-teamet fortsätta att onboarda profiler på plattformen. Sedan kommer de att få möjligheten att börja bjuda in sina följare till plattformen.
Det finns däremot risk för att det kan ta någon extra dag, då vi vill säkerställa ett par saker. Vi kommer att ha en gräns för hur många följare man får bjuda in i början, och planen är att varje profil får nya koder varje vecka.
Hur ser planen ut framåt?
Vi har en väldigt tydlig strategi där influencers bara är 1 av 4 delar vi arbetar med för att skapa en aktiv användarbas.
Vad har ni kvar att göra nu?
Vi har massor kvar att göra men vi har satt en rutin för hur vi arbetar med buggar, nya funktioner samt vilka profiler som vi tar in i bolaget. Allt vi gör just nu är väldigt strategiskt för att vi ska uppnå nästa mål. Sverige är en väldigt liten marknad så därför förbereder vi nu redan för hur vi ska gå internationellt samt kapitalanskaffningen. Tillsammans med våra partners så skall vi ta in minst 100 miljoner kronor under andra kvartalet 2023, det är vår plan för att sedan gå till USA under andra halvåret 2023, säger han.
Det är inte helt lätt att etablera en ny social medieplattform idag. Vilka fördomar har ni mött hittills?
Många ser på detta bolag och tänker att det inte går att göra, men om man tittar på vad vi har åstadkommit så förstår man att detta är på riktigt. Teamet består av duktiga personer från bolag som Klarna, Spotify, iDeal of Sweden, Betsson, TanTan, Fishbrain, Snap och Meta. Vi har samlat några av de absolut mest kunniga personerna i branschen inom sociala medier och influencers marketing som Advisors. Våra investerare är några av de mest välrenommerade i Sverige, och en av de mest prestigefyllda management konsultfirmorna i världen Boston Consulting Group backar oss. Våra samarbetspartners inom allt från cloud functions, teknikleverantörer och konsulter kommer att backa upp oss med många miljoner i deras tjänster för att de vill vara med på vår resa långsiktigt, säger Claes Mårtén och avslutar med:
Skulle man kunna stoppa in ett USB-minne i min och mina kollegors hjärnor, och få se allt som händer, så hade många varit chockade.