ANNONS

Nya märkningen live i e-handeln - "en del förklaring kan behövas"

Camilla Waldmark, Sara Larsson och Kristina Wärmare

"En hel del arbete".

ANNONS

Den som tidigare köpte vitvaror och annan hemelektronik möttes av ett en energimärkning där A+++ var det bästa betyget och D det sämsta, men dock godkänt. Men nu har EU kommit fram till att märkningen ska bytas ut till en ny skala som går från A till G, vilket vi tidigare berättat om.

LÄS ÄVEN: Efter 25 år byts märkningen ut - här är de nya e-handelsreglerna

De nya reglerna började gälla den 1 mars och har alltså varit aktiva i en dryg vecka. Till skillnad från den gamla skalan, som hade en enklare specialvariant för försäljning på nätet, ska den nya användas både i e-handeln och i fysiska butiker.

"Ligger bra till"

Vi tog kontakt med Elon, NetOnNet och Elgiganten för att fråga hur implementeringen gått hittills.

Den nya energimärkningen innebär självklart en hel del arbete med omskyltning i alla våra butiker samt på webben, men vi jobbar på för fullt och det flyter på bra, säger Camilla Waldmark, PR- och kommunikationsansvarig på Elon Group.

Har det uppstått några funderingar från kunderna?

I nuläget har vi inte märkt av att kunderna reagerar på den nya märkningen, men vi är förberedda på att en del förklaring kan komma att behövas.

Ett liknande besked får vi från NetOnNet.

Vi ligger bra till i vårt arbete med att få den nya märkningen på plats. I måndags morse publicerade vi den nya energimärkningen i vår e-handel och rullar ut den där i takt med att vi får in allt underlag från leverantörerna. Samtidigt är ommärkningen i full gång i våra lagershoppar. Vi har inte fångat upp att det har varit så mycket kommentarer eller frågor från kunderna, varje sig till vår kundtjänst eller i våra lagershoppar, säger Kristina Wärmare, PR- och kommunikationschef på NetOnNet.

Har satt upp informationshubb

Sara Larsson, assisterande försäljningschef för vitvaror och hushållsprodukter på Elgiganten, tar upp att det är ett omfattande arbete att byta ut märkningen i alla kanaler.

När man implementerar en förändring som påverkar alla våra större varuhus är det såklart ett stort arbete som tar tid. Men det har gått som planerat och flera varuhus runt om i landet är redan klara med bytet, säger hon.

Några kommentarer från kunderna?

De kommentarer som vi fångat upp hittills är de kunder som ifrågasätter hur en produkt de köpte till exempel den 28 februari nu verkar ”sämre” om man kikar på energidekalen. Här har vi utbildat våra medarbetare i de skillnader som är på den nya gentemot den gamla energidekalen och även satt upp en informationshubb på vår hemsida för de kunder som handlar online.

LÄS ÄVEN: Nytt EU-krav - då måste du ha gjort om din e-handel

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se