Rizzo Group kämpar återigen för sin överlevnad och med lättade restriktioner kan en vändning vara på väg. Men koncernens Q3, som sträcker sig från mars till maj, blev ytterligare en förlusttyngd period.
Omsättningen uppgick till 67,2 miljoner kronor, en minskning med 1,2 miljoner från motsvarande period förra året. Samtidigt förbättrades resultatet något med 0,3 miljoner kronor och landade på minus 58,1 miljoner kronor.
Den ihållande pandemin förstörde alla möjligheter för koncernen att återhämta sig, vilket ledde till att vi den 23 mars, tvingades ansöka om en andra rekonstruktion i vårt moderbolag. En månad senare, den 23 april, valde vi samma väg för vårt dotterbolag, Rizzo International där främst vår verksamhet på NK har sin bas. NK och våra storstadsbutiker har under hela pandemin varit hårdast drabbade och precis som hos andra kedjor finns våra största butiker i storstäderna, skriver Lars Fins, vd och koncernchef på Rizzo Group, i sin kommentar.
Men samtidigt som man tvingas genomgå en andra rekonstruktion i Sverige så har man trots 2,5 månaders nedstängning av Morris i Norge inte behövt ta till samma process där. Detta då man fått ekonomiskt stöd av den norska staten.
Det är värt att notera att vi inte har fått en enda krona i ekonomiskt stöd i Sverige under hela pandemin. Vi har enbart fått uppskov av moms och vissa skatter vilket även ledde till att vår enda möjlighet till överlevnad var att ansöka om en andra rekonstruktion, skriver Lars Fins.
"Extremt tunga månader"
Samtidigt som man blickar tillbaka på den tyngsta perioden i koncernens historia ser man dock en ljusning nu. Rizzo Group som framför allt säljer väskor och skor är alltså specialiserade på två hårt drabbade kategorier under pandemin, när folk inte kunnat röra sig på samma sätt. Men det är på väg att förändras.
Mars och april var extremt tunga månader för koncernen då 25 av 34 butiker har helt stängda i Norge i kombination med den tredje vågen av pandemin. Det blev därför en befrielse då vi äntligen fick öppna våra norska Morris butiker den 8 maj. Tack vare ökade vaccinationer kunde vi även se att försäljningen i Sverige började ta fart i princip samtidigt som vi öppnade våra Morris butiker. Den andra halvan av maj visade på en positiv utveckling och vi kunde äntligen konstatera att en oerhört efterlängtad vändning mot ljusare tider, hade inträffat, skriver Lars Fins.
LÄS ÄVEN: Nytt hopp för krisande kedjan - får miljonlån från "Foppas" bolag