Den nya konsumentköplagen som trädde i kraft i söndags, 1 maj, får nu kritik av Svensk Handel. Branschorganisationen menar nämligen att Sverige tagit i betydligt mer än nödvändigt vid sin implementering av den EU-omspännande lagen.
För Svensk Handels del så har vi hela tiden påtalat att överimplementeringen som gjorts gällande den omvända bevisbördan från nuvarande sex månader till två år är mycket problematisk. Denna förändring orsakar svenska handelsföretag en kostnadsökning som HUI Research estimerar till 471 miljoner kronor per år, säger Jolanda Girzl, näringspolitisk expert på Svensk Handel, till Market.
Handeln befarar även att det kan bli ett hårt slag mot en mer hållbar konsumtion, då kunder kan kräva nytt istället för att reparera det som gått sönder.
Detta tydliggörande i lagen avviker från gällande praxis, att i första hand avhjälpa fel genom reparation och om inte det är möjligt att byta till en ny felfri vara det vill säga omleverans, säger Jolanda Girzl.
LÄS ÄVEN: Experter varnar inför nya lagen på söndag - handeln dåligt förberedd