E-handelskoncernen Purefun Group har släppt sina siffror för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2023/2024. Under perioden maj till juli i år ökade det Laholmsbaserade bolagets nettoomsättning med 16,5 procent till 48,7 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Snuddar vid 200 miljoner – de står stadigt i lågkonjunkturen
Även på sista raden pekar det uppåt. EBITDA-resultatet tickade in på 3,9 miljoner kronor, mot 1,3 miljoner året innan. Och e-handlaren växer på en marknad där många andra har det tufft just nu.
Vi är speciellt nöjda med att Sverige står för den största delen av ökningen. Sverige är den marknad där många inom e-handel tappar, medans vi fortsätter öka. Vi är mycket nöjda med vår prestation och har en positiv syn på marknadsläget för Purefun, säger bolagets vd Michael Ahlén i en kommentar.
Butik som går kalasbra
Börsnoterade Purefun driver bland annat Vuxen.se, Woo Me, Kondomeriet, Kalaslagret, Doggie och Mighty Solo. I början av 2023 lanserade man även fest- och kalasbutiken Partyninja.com, och här börjar man nu se resultat.
Partyninja är äntligen där vi vill ha den. Vi har snart över 10 000 produkter i party & kalassegmentet, och ett positivt resultat vi redan ser av det utökade sortimentet är att snittordervärdet ökar stadigt. Nu ska vi trycka på gasen för party med start för den stora Halloween-perioden, kommenterar Michael Ahlén.
Ehandel kunde nyligen berätta att Purefun förvärvat 20 procent av aktierna i erotikplattformen och sextech-bolaget Ava Stories. Och här ser Ahlén stora synergieffekter.
Det finns en väldigt stor potential. Utmaningen har varit att köpa in kunder lönsamt, vilket är ett problem som vi löser. Det finns stor potential att det blir väldigt lönsamt när man når en kritisk prenumerationsmassa.
LÄS ÄVEN: Purefun drar på spenderarbyxorna – erotisk app under klubban