För exakt ett år sedan öppnade e-handelsföretaget Hermine Hold upp sina digitala portar för första gången. Nordic Tech House med Isabella Löwengrip och iDeal of Swedens grundare Filip Ummer och Joachim Lindström var grundarna bakom håraccessoarbolaget som skulle sälja "Instagram-vänliga produkter". Man hade stora planer för det nya varumärket och det uttalade målet var att bli ett globalt miljardbolag inom fem år.
LÄS ÄVEN: Just nu: Löwengrips nya e-handel är live
Men den drömmen sprack ganska fort och åtta månader efter lanseringen försattes Hermine Hold i konkurs. Företaget hade då gjort en förlust på 1,5 miljoner och både Isabella Löwengrip och vd:n Katarina Roger hade sedan tidigare lämnat bolaget.
Jag har varit med och grundat bolaget, men sedan gick det inte som planerat, säger Linus Kaasik, tillförordnad vd på Hermine Hold, till Ehandel.
I sluttampen klev jag in som tillfällig vd och försökte ordna upp situationen i bolaget men det var lite för sent, och företaget försattes i konkurs. Bolaget hade tagit på sig för stora kostnader och det fanns ingen i övriga ägarled som ville rädda företaget så som det såg ut då.
LÄS ÄVEN: Löwengrip-grundade Hermine Hold i konkurs efter åtta månader
Men Nordic Tech House gav inte upp hoppet. När Hermine Hold lades ut till försäljning hade man redan hittat en ny partner som kunde bidra med en större plånbok. Partnern som teamade upp med Nordic Tech House var riskkapitalbolaget Westhill Group, från New York.
Duon vann budkriget och nu, några veckor senare, har man möjlighet till en ordentlig omstart. Nu är tanken att Hermine Hold ska "växa organiskt på en en stabil grund med mer långsiktiga målsättningar".
Vi såg stor potential i det man hittills byggt upp, men att det behövdes en annan exekveringsplan. Därför var vi väldigt måna om att hitta en ny partner som kunde hjälpa oss att finansiera bolaget, och som trodde på bolagets grund och på det sätt vi vill bygga bolaget framåt, berättar Linus Kaasik och fortsätter:
De två senaste månaderna har vi arbetat fram en ny strategi utifrån Hermine Holds kärna och grund. Det viktigaste vi kommit fram till är att vi vill lägga ett betydligt större fokus på hållbarhet i alla dimensioner.
Vad var prislappen på det hela?
Det vill vi inte gå ut med, svarar han.
"Hålla en livstid"
Efter ett turbulent år är Hermine Hold alltså tillbaka igen. Så sent som igår lanserades företagets första kollektion efter konkursen och nu kan bolaget äntligen blicka framåt.
Hela rörelsen är nu tillbaka på benen. Vi har uppdaterat arbetet kring varumärket, vart vi ska och vad vi vill göra med det. Men i övrigt är ytan densamma, säger Linus Kaasik.
Jag är så peppad, det ska bli kul att komma tillbaka och fortsätta bygga upp det som vi började bygga förra året, men denna gången ska vi göra rätt.
Vad har ni dragit för lärdomar av konkursen? Vad ska ni göra annorlunda?
Vi har andra värdeord och mål idag. Vi vill bygga ett hållbart företag såväl socialt och miljömässigt, som ekonomiskt. Det ska genomsyra allt Hermine gör. Med det sagt så kommer vi att ha en annan strategi. Vi kommer att låta saker få ta tid och vårda Hermines värdegrund och kärna, svarar Linus och fortsätter:
Nu har vi fokus på en mer hållbar tillväxt, där kostnadsmassan inte får dra iväg. Vi ska se till att vi optimerar våra inköp av nya produkter så att vi hellre tar in lite lägre antal per produkt för att se till att vi säljer ut dem, och det följer också vår hållbarhetsanda. Vi vill helt enkelt inte sitta med ett för stort lager som vi inte kan sälja slut. Det är de största lärdomarna.
Något som Hermine Hold också har ändrat är marknadsföringen. Med de tidigare aggressiva tillväxtmålen var kampanjer något som skulle driva på försäljningen, detta har företaget valt att gå ifrån helt.
Det finns också mycket lärdomar kring marknadsföringen. Förr handlade den väldigt mycket om att ha kampanjer hela tiden. Vi tog aldrig riktigt chansen kompensera för den höga kvalitén som våra produkter faktiskt har och som ska hålla en livstid. Nu tar vi en mer "premium"-väg framåt. Det är det vi vill kommunicera och få konsumenten att förstå, att det inte är "slit och släng"-produkter utan att det är produkter som ska hålla, förklarar han.
Trots att Hermine Hold är ett renodlat e-handelsbolag är den fysiska närvaron inte utesluten. Företaget planerar att satsa på fysiska nedslag som ska öka varumärkeskännedomen.
Vi tror mycket på offline som kanal, men då ser vi inte att vi ska öppna en massa butiker utan vi vill jobba med upplevelsebaserad närvaro, som popups. Med detta vill vi stärka relationen mellan våra kunder och vårt varumärke, och ge kunderna en annorlunda upplevelse av att möta oss fysiskt.
Vi kommer att jobba med omnikanal, men för att offline ska driva online.
"Väldigt involverade i allt"
När företaget startade i fjol, med Isabella Löwengrip som delägare, fick varumärket en ordentlig skjuts via hennes sociala kanaler och Hermine Hold fick snabbt en massa engagerade följare. Vilket i sig också var tanken, berättade den dåvarande vd:n Katarina Roger i en tidigare intervju.
LÄS ÄVEN: Hermine Holds VD: ”Har mycket att hämta från fysisk handel”
När Hermine Hold kom till var Löwengrip på sin framgångsvåg, och företaget var på den tiden hennes 13:e satsning. Tanken var att bygga ett bolag snabbt med hjälp av sociala medier. Hårprodukter skulle vara enkla att visa upp på Instagram och via de sociala kanalerna skulle företaget nå nya kunder på nolltid.
Det tankesättet finns inte kvar i det nya Hermine Hold, men det som består är en engagerad community som företaget än idag värdesätter väldigt högt.
Finns communityn kvar, efter ett år?
Absolut, de har varit väldigt trogna trots allt som har hänt. Jag har inte sett några nedåtpekande siffror i någon av våra sociala kanaler, så de är kvar och är fortfarande väldigt engagerade. De har gett oss mycket feedback genom den här processen, säger Linus.
Företaget tror på att skapa produkter som deras kunder vill ha, och inte ge kunderna de produkter som bolaget tror att kunderna skulle kunna gilla.
De skriver mycket till oss både privat och i det öppna flödet i sociala medier, sen har vi också hashtaggen Hermine Heroes som vi promotar på vår sajt och som har väldigt stort engagemang. Våra kunder lägger upp bilder på våra produkter i olika miljöer och taggar oss med den hashtaggen, då får de möjlighet att dyka upp på vår hemsida. Det har gett stor genomslagskraft och vårt community är något som vi kommer att jobba med ännu mer och ännu närmare, säger Linus Kaasik och avslutar:
Redan när vi drog igång, från första början, så hade vi mer än 10 000 följare som hjälpte oss med allt från hur vår logga skulle se ut till vilka designs vi skulle ha. De var och är väldigt involverade i allt vi gör och vi har genomgående, i uppbyggnaden av Hermine, gått på deras rekommendationer. Vi samlar in data innan vi bestämmer oss för vilken produkt som vi vill köpa in. Så kommer vi fortsätta jobba och det följer också vår hållbara strategi, att samla in så mycket data som möjligt inför orderinköp för att kunna göra rätt val och inte sitta med produkter som ingen vill ha.