Bryter man som företag mot de nya reglerna så får man med myndigheten att göra. Och då väntar böter på upp till 51 744 dollar, motsvarande nästan 545 000 kronor, per överträdelse. Har man exempelvis många fejkrecensioner på sin sajt kan det snabbt bli väldigt dyrt.
Exakt hur FTC ska upptäcka och särskilja fejkade recensioner från äkta framgår dock inte. Och det är inte alltid det lättaste. Det nya regelverket innehåller också ett kryphål, då plattformar som publicerar recensioner inte behöver verifiera äktheten av dessa.
Falska recensioner är inte bara ett slöseri med människors tid och pengar, utan förorenar också marknaden och gör att ärliga konkurrenter går miste om affärer, säger FTC:s ordförande, Lina Khan, i ett uttalande.
Får tummen upp
De nya reglerna, som träder i kraft i mitten på oktober, har tagits emot väl av aktörer som Google, Amazon och recensionsplattformen Yelp. De sistnämnda menar att man redan agerar inom rådande regelverk.
Vi tror att upprätthållandet av den nya regeln kommer att förbättra recensionslandskapet för konsumenterna och bidra till att jämna ut spelplanen för företagen, säger Aaron Schur, General Counsel för Yelp, till CNBC.