Med GDPR runt hörnet har förmodligen många e-handlare fullt upp. Men inom EU - som nyligen också bestämde att alla e-handlare snart ska sälja till alla länder i unionen - ligger man inte på latsidan.
LÄS ÄVEN: E-handlare måste sälja till hela EU
I dag presenterade nämligen EU ännu ett lagförslag som kan komma att påverka e-handeln. Det går i enkelhet ut på att marknadsplatser och större e-handlare kommer att behöva vara mer transparenta med hur deras relationer med mindre företag ser ut.
"Får inte gömma sig bakom algoritmer"
Det ska till exempel vara tydligt för den som besöker en sajt varför olika poster och produkter rankas på ett särskilt sätt. Enligt Reuters kan lagen till exempel komma att påverka aktörer som Amazon, Google och Apple. Men även resesajter, som kommer att behöva redovisa hur till exempel hotell eller flygbolag är rankade.
- Plattformarna får inte gömma sig bakom algoritmer när de rankar produkter, tjänster och information på sina e-handelssajter eller sökmotorer. Företag och konsumenter har rätt att veta hur till exempel hotellerbjudanden rankas, säger Monique Goyens, generaldirektör för konsumentorganisationen BEUC, i ett uttalande.
Om lagförslaget röstas igenom i EU-parlamentet, kommer företag ha rätt att stämma plattformar som inte följer de nya reglerna om diskriminering och transparens.
LÄS ÄVEN: Google gör om shoppingtjänst efter EU:s miljardböter