Den nystartade e-handlaren Gsign har en idé. De vill göra gaming mer hållbart och har därför tagit fram produkten, som ska vara mer hållbar får både människan och miljön.
Trots att det är världens största underhållningsbransch, med råge dessutom, menar bolaget att den fortfarande är omogen när det kommer till just hållbarhet.
Alla har bara velat spela, och ingen har egentligen tänkt på hur man sitter, hur miljön är inredd och var eller av vem möblerna är tillverkade – eller med vilket material. Ingen har pratat om hur länge saker och ting ska hålla, säger Pontus Johansson, vd och delägare på Gsign AB, i ett uttalande.
Bolaget är beläget i Ulricehamn och säljer via sin webbshop allt en gamer kan tänkas vilja ha. Stolar, armar till skärmen, höj- och sänkbara skrivbord, lampor, musmattor och diverse sladdar.
Man säljer även kompletta lösningar med dessa tillbehör. Dessa landar på mellan 12 000 och 19 590 kronor.
Hundratals miljoner spelare, unga som gamla får besvär. Miljön åker också på stryk. De sitter oftast i racing-stolar som trycker ihop bröstmusklerna, de har bord som inte går att höja eller sänka, gärna tillverkat så billigt som möjligt. De spelar, tävlar och underhåller andra som så kallade streamers eller kreatörer i miljöer som inte är hälsosamt för öronen och hjärnan, säger Pontus Johansson.
Huvudägare är Götessons Design Group, som jobbat med just ergonomiska produkter i 25 år. De omsatte drygt 333 miljoner förra året, men gjorde samtidigt en förlust på runt 20 miljoner.
Nu är förhoppningen att erövra gamingbranschen och hittills har man hunnit med att bli partner till Dreamhack, Space i Stockholm samt Quality Hotel i Stockholm, Jönköping och Oslo, där hotellrum blivit och ska bli gamingrum.
Om vi fortsätter såhär kommer vi nog lyckat göra gamingen hållbarare. Ta fotboll, för 100 år spelades det med en skadligt tung boll, skor som blev blöta och planer man bröt benen på. Det är där gamingen är nu. Snart är det en OS-sport och med i Riksiidrottsförbundet. Det kommer behövas ordning, regler och reda. Och ingen annan har tagit ett helhetsgrepp och fokuserat på människan som faktiskt sitter där. Förrän nu, säger Niclas von Schantz, delägare och varumärkesstrateg på Gsign.