Kinesiska modekedjan Shein har gjort megasuccé online på kort tid. Och nu öppnar handlaren sin första permanenta fysiska butik i Tokyo, rapporterar Reuters.
Men det blir en fygital upplevelse. Det är alltså fråga om en mix av digitala och fysiska inslag i butiken. För att genomföra sina köp så mobilskannar kunderna av QR-koder, som visningsplaggen försetts med. Därefter hamnar kunden i Sheins app-checkout. Kläderna levereras sedan hem till kundens dörr. Butiken öppnar den 13 november.
Tiktok banade väg
Shein har dock öppnat en rad popup-butiker genom åren, bland annat i Stockholm, Rom, Berlin och Paris.
E-handelsundret Shein inledde sitt segertåg på Tiktok. Där har bolaget marknadsfört sig i otaliga Tiktok-klipp. Man har där även åstadkommit en mycket sofistikerad form av målgruppsanpassning, vilket eldat på försäljningen ytterligare.
Högre värdering än H&M
Priserna per plagg ligger i regel på mellan på 100 och 300 kronor. Shein bjuder även på frakten för inköp på minst 300 kronor.
I somras stod det klart att e-handelsjätten, som grundades redan 2008, hade högre värdering än H&M och Zara tillsammans. Värderingen ligger i dag på drygt motsvarande 100 miljarder dollar. Största marknaden är för närvarande USA, men alla kläder tillverkas i Kina.