ANNONS

Nya bemanningsföretaget Gigstr storsatsar på e-handeln

Nya bemanningsföretaget Gigstr storsatsar på e-handeln
Teamet bakom Gigstr med Alexander Åström längst till höger

Nu ska deras flexibla team-lösning hjälpa näthandlarna att klara höstruschen.

ANNONS

Just nu funderar många e-handlare på hur de ska klara bemanningen under de närmsta månaderna. Väntar gör både skolstart och Halloween, för att inte nämna de efterföljande topparna runt Black Friday och julhelgerna.

Vill hjälpa e-handlarna med topparna

Nu berättar bemannings- och techbolaget Gigstr att de insett e-handlarnas stora behov av personal under just sådana toppar - och under hösten därför kommer att genomföra en storsatsning på att hjälpa till med bemanningen hos just e-handelsföretag.

- Vi har förstått att många företag är beroende av säljpeakar och olika kampanjperioder och att detta gäller speciellt e-handelsföretag, berättar Alexander Åström som är marknadschef på Gigstr för Ehandel.se.

Gigstr har bara funnits i drygt ett år, men har redan hunnit med att ta marknaden med storm. Med mellan 3000 och 5000 “giggare” i staben, kan de hjälpa till med bemanning runt om i hela landet. Nyligen inleddes också företagets utlandsexpansion, där första anhalten blev Köpenhamn och den andra inom kort kommer att bli London.

20 miljoner och lönsamhet på ett år

Redan första året har Gigstr omsatt runt 20 miljoner och siffrorna har varit svarta sedan start. Affärsidén är enkel: Själva ser de sig som ett techbolag som erbjuder en ny typ av bemanningslösning.

-  Istället för att bemanna exempelvis ett lager med en person åt gången så skickar vi ett helt team. Idén bygger på on demand-team som kan aktiveras när det passar och skalas upp eller ner efter behov. Teamet kan också flyttas runt mellan olika avdelningar och jobba med exempelvis sälj, kundservice eller logistik, beroende på vad företaget behöver just då, säger Alexander Åström och tillägger: 

- Dessutom hjälper vi gärna till med allt från hela säljkoncept och pop-up-store-etableringar till logistik och arbetskläder. Tanken är att man ska kunna lämna över precis så mycket man är bekväm med till oss. Den här 360-servicen tror vi är väldigt värdeskapande för e-handlarna.

"Giggarna” tränas inför olika uppdrag

Att flytta runt team mellan olika avdelningar inom samma företag fungerar eftersom Gigstr certifierar sina giggare och låter dem genomgå så kallad training inom olika områden innan de sätts in i ett team. Alla giggare kan själva ansöka om de olika uppdragen i företagets app, där de även kan gå in och se sitt månadsschema.

- När man kommer till sitt gig checkar man in i appen varje dag för att vi ska kunna se att personen är på plats i tid. Sen ger giggaren också feedback på giget och får feedback tillbaka av oss, säger Alexander Åström. 

För att underlätta för partnern, alltså företaget som behöver hjälp med sin bemanning, har Gigstr ett system där partnern får en kontaktperson som fungerar som projektledare.

Bemanningsbranschen får ju ibland kritik för att ha dåliga arbetsvillkor för de som jobbar. Hur ser ni på det?

- Ja, både bemanningsbranschen och gig-ekonomin har kritiserats för det. Vi vill jobba som en långsiktig och god, svensk, kraft i det här systemet. Vi har schyssta löner, kollektivavtal och heltäckande försäkringar för alla våra anställda, så vi jobbar stenhårt på att visa att ett sådant här jobb inte behöver vara en otrygg plats för den som jobbar. 

I och med den nya e-handelssatsningen har företaget nu anlitat experter från e-handelsbranschen för att på bästa sätt kunna möta e-handlarna - och fler kan det bli.

- I och med e-handelssatsningen hoppas vi kunna ta in ännu mer expertis. 

“E-handel kommer att vara framtiden”

Under året som gått har Gigstr även hunnit med flera utlandsgig, alltså uppdrag som deras anställda tagit i andra länder.

- Vi har gjort gig i Finland och Norge och kommer att göra gig i Tyskland och även i resten av Europa under hösten, så vi verkar både nationellt och globalt.

När företaget under hösten startar upp även i London, så blir det även där med särskilt fokus på e-handeln.

- I den här resan så har insikten landat i att e-handel kommer att vara framtiden. Så det är inom den sektorn som vi kommer att kunna erbjuda störst värde, säger Alexander Åström.

Michell Grönlund