ANNONS

Nya ägaren talar ut - så här ska Teknikmagasinet överleva

Peter Selemark, vd på Matera Retail Group

"Ska se till att vi har en lönsam e-handel".

ANNONS

Efter nästan hela fjolåret i rekonstruktion försattes Teknikmagasinet till slut i konkurs i januari 2020. Men knappt två veckor efter konkursen klev koncernen Ambia Trading Group, bolaget bakom Digital Inn, in på planen och köpte upp kedjan Teknikmagasinet.

Glädjen varade dock inte länge för efter lite mer än ett halvår hamnade Ambia Trading Group i rekonstruktion på grund av för stora skulder.

Skatteverket var dock kritiska till koncernens rekonstruktion och några veckor senare beslutade Kalmar Tingsrätt att Ambia Trading Groups, som under tiden bytte namn till Ambience Group, rekonstruktion avbryts.

LÄS ÄVEN: Teknikmagasinets ägare i tvist med Skatteverket – vill förbjuda rekonstruktion

Apple-återförsäljaren Digital Inn ligger idag nere och kunder som söker sig till företaget omdirigeras till konkurrenten MacRent.

Teknikmagasinet fick däremot ännu en chans till överlevnad. Nu står det klart att Matera Retail Group AB är prylkedjans nya ägare.

Det är en del olika saker som har triggat den här affären. Det är ingen hemlighet att Teknikmagasinets senaste ägare har haft en del ekonomiska utmaningar, så därför hade vi möjlighet att lösa Teknikmagasinet och säkerställa bolagets framtid, säger Peter Selemark, vd på Matera Retail Group, till Ehandel.

"Förväntar mig en synlig utveckling"

Matera Retail Group är ett nybildat bolag som kom till i somras, och skapades av bland andra de tidigare fordringsägare Kvalitena, Svea Ekonomi och Unwrap Finance.

Vi är en ägarkonstellation som kan va med och driva bolagen långsiktigt, säger Peter Selemark.

Såg ni inga risker med att förvärva ett bolag som varit i konkurs två gånger och en gång i rekonstruktion under de senaste två åren?

Om man ska sortera upp Teknikmagasinets historia så har man haft ett flertal olika ägare, både riskkapital och andra, som har försökt att utveckla bolaget i olika omgångar. Konkursen som gjordes i våras var nog en konsekvens av att den dåvarande ägaren inte ville driva affären vidare och hade ingen klar köpare på horisonten.

Sen var det också så att under de tidigare rekonstruktionerna åtgärdade man inte bolagets brister. Då får man ingen effekt. Man gjorde sig till exempel inte av med olönsamma butikslägen, man gjorde bara en rekonstruktion och sen gick man tillbaka till det gamla. De rekonstruktionerna kostade då egentligen bara förtroende hos leverantören eftersom man hade förlorat en massa pengar på ackorden. När man sen satte det i konkurs, gjorde Ambia ett inkråmsförvärv och då tog man faktiskt bara ut de lönsamma butikerna men då kom corona så tajmingen var inte optimal. Hade Ambia klarat av tiden under corona hade man lyckats med de butikerna som man tog ut, men nu kommer vi göra det istället.

Du säger att de förra ägarna ständigt gick tillbaka till att "göra samma sak som innan" efter varje rekonstruktion. Vad ska ni göra annorlunda nu då? 

Jag tycker att Teknikmagasinet är ett starkt varumärke. Det är egentligen ingen i Sverige, som jag träffat, som inte känner varumärket Teknikmagasinet, säger Peter Selemark.

Det man också är överens om är att man gått lite vilse i sortimentet. Det är en resa som påbörjades av den nuvarande vd:n och den måste vi accelerera och betona ännu mer. Där det blir ett tydligare teknikfokus och lite mer lustfyllt. Plus att vi måste ha ett större fokus på e-handeln, vilket man historiskt sätt inte har haft på Teknikmagasinet. Vi som nya ägare kommer att se till att vi har en effektiv och lönsam e-handel.

Hur snabbt kommer man att se en förändring hos Teknikmagasinet?

Det beror på vilken horisont du sätter på snabbt. Nu går vi in i julhandeln och det viktigaste för bolaget, anställda och kunderna just nu är att man kan vara trygg i att Teknikmagasinet kommer att leva vidare och att man kan köpa och returnera varor under julhandeln, säger Peter och ler.

Det finns en stark och trygg ägare bakom bolaget nu. Vi kommer inte att ställa om något nu i fjärde kvartalet, men därefter förväntar jag mig att vi kommer att göra en ganska bra utveckling under första kvartalet som kommer att synas på ett bra sätt.

Peter berättar att ett av de affärsområden som bolaget kommer att utveckla och satsa på i Teknikmagasinets utbud är försäljningen av renoverade mobiltelefoner.

"Är tufft och dyrt att slå igenom"

Vad prislappen för affären landade på vill man inte avslöja. Men i förvärvet ingick även systerbolaget Appricot Life AB.

Appricot är en nystartad Apple-återförsäljare där vi har tre nyöppnade butiker, en i Stockholm, en i Uppsala och en i Örebro, och i fredags lanserade vi Appricots sajt.

Jag är ödmjuk för att vi är relativt nya. Det är ganska tufft och dyrt att slå igenom bruset på Black Friday, det gick bra för oss men vi var absolut inte dem som hade flest antalet order i fredags. Men vi är nöjda med utfallet.

Är tanken att Matera Retail Group nu ska förvärva flera olika kedjor till sin portfölj? 

Det är nog inte osannolikt att vi kommer att addera ytterligare bolag till koncernen, men i vilken hastighet det sker får vi återkomma till. Sen är det kanske fel att säga att det nödvändigtvis skulle behöva vara kedjor vi kommer att komplettera med, det kan vara olika typer av bolag som kommer att fylla olika funktioner i den här koncernen, avslutar Peter Selemark.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap