I måndags kom beskedet att e-handlaren Glimja köper förlusttyngda branschkollegan Happy Green från Bonnier News. En intressant affär på många sätt. Glimja har nämligen själva balanserat precis på rätt sida om lönsamhetsgränsen och vid en snabb överblick ser det därför ut som ett riskabelt förvärv.
Att plocka på sig bolag som kämpar mot röda siffror kan nämligen bli ett rejält sänke för nya ägaren. Men enligt Glimjas grundare och vd, Mikael Boström, går kalkylen ihop i det här fallet.
De stora puckarna är att tillsammans får vi en större volym, som gör att vi också kan få bättre priser och därigenom bättre marginaler. Dessutom har vi internt redan alla funktioner som de fick driva själva. Så i vår verksamhet är Happy Green lönsamt, säger han till Ehandel.
Men helt riskfritt är det förstås inte att göra den här typen av förvärv, där man plockar på sig ett bolag som ännu inte visat upp svarta siffror på sista raden.
Risker ser man definitivt. Det gör ju att man tänker till ett par varv och verkligen djupdyker i siffrorna och exakt hur Happy Greens verksamhet ser ut. Vi på Glimja är ett multistorebrand, ett varuhus, och då har man generellt lägre totalmarginaler jämfört med de som driver egna varumärken. Därför måste vi integrera Happy Green på ett bra sätt i Glimjas verksamhet. Annars finns det massiva risker och är farligt rätt upp och ned, säger Mikael Boström.
Men där ska Glimja alltså inte hamna i det här fallet. Inte heller har man några planer på att gå in och skära ned på Happy Greens verksamhet. Tvärtom, faktiskt.
Vi kommer att försöka förbättra för kunderna genom att se över sortimentet och göra det ännu bredare, både i Glimja och Happy Green, och sen bara skära bort det som inte är viktigt. När vi tittar på personalen så är vi positivt överraskade hur snabbt vi har lärt känna dem, vi ser fram emot att jobba med alla. Vi har höga ambitioner och ser till och med behov av ytterligare rekrytering.
"Vi vill mångdubbla"
Så vad är det Glimja ska åstadkomma? Enligt Mikael Boström handlar det om att sprida det stora hälsointresse man själva bär på och nå ut till så många som möjligt. Man har inga hårda siffror på hur mycket man ska växa de kommande åren. Men tillväxt är ett fokusområde.
Vi vill växa mycket, mångdubbla rentav. Vi verkar i en bransch som skulle kunna bli världens största i framtiden, säger han och fortsätter:
Vår mission är att bidra till en hälsosammare och mer hållbar värld. Vi vill växa och nå ut till så många människor som möjligt. Vi har väldigt mycket kunskap om vad som gör en människokropp frisk, glad och stark. Där har vi våra rötter, vårt intresse och vårt stora nätverk med många av världens hälsoexperter. Vi tror att alla vill må bra för att göra det möjligt att uppnå mer av sina drömmar. Vi ser att vi redan bidrar stort och vill göra mycket, mycket mer.
Kan du avslöja vad köpeskillingen uppgick till?
Nej, det kan jag faktiskt inte. Men det är generellt så på marknaden nu, och i e-handeln specifikt, att det är mer köpläge än säljläge.