Boohoo har brottats med minskande omsÀttning, vilket tvingat fram en strategisk översyn och en betydande nedskrivning pÄ 40 miljoner pund. Nedskrivningen Àr kopplad till överskottslager hos Boohoo, PrettyLittleThing och BoohooMAN.
Ytterligare pÄfrestningar pÄ ekonomin kom frÄn nedlÀggningen av ett amerikanskt lager och omfattande avgÄngsvederlag gÀllande 200 tjÀnster i Manchester.
Andra utmaningar som man har brottats med under det senaste Äret Àr bland annat en minskande kundbas, och negativa trender i kundbeteende.
Boohoo-koncernen har dÀrför genomfört en omfattande strategisk översyn av verksamheten. Ett alternativ som utvÀrderas Àr att avyttra en eller flera av koncernens kÀrnverksamheter. Det skriver brittiska HL.
För att navigera genom dessa utmaningar har Boohoo utsett Phil Ellis till ny ekonomichef.
Boohoo-gruppen byter nu namn till Debenhams. Ett anrikt varumÀrke som man förvÀrvade rÀttigheterna till under 2021, efter en period av kraftig tillvÀxt under pandemin.
Men konkurrensen frÄn aktörer som Shein och Temu har varit hÄrd, och nu hoppas man att det klassiska namnet Debenhams ska ge ny kraft Ät verksamheten.
Vi ser en klar möjlighet för Debenhams att utvecklas till en verksamhet med ett försÀljningsvÀrde pÄ flera miljarder pund och en ebitda-marginal pÄ omkring 20 procent pÄ medellÄng sikt, skriver bolaget.
Phil Ellis var tidigare finansdirektör för Debenhams och vd för DebenhamsPay+.
SÄ sent som i oktober 2024 lÀmnade dessutom John Lyttle sin vd-post, och Dan Finley tilltrÀdde som hans eftertrÀdare i november.
Dan Finley, med erfarenhet frÄn JD Sports dÀr han under ett decennium ledde företagets digitala tillvÀxt, tog dÀrefter över som vd för Debenhams i januari 2022 efter Boohoos förvÀrv.
Under hans ledning har Debenhams genomgÄtt en anmÀrkningsvÀrd transformation frÄn en traditionell, konkursdrabbad varuhuskedja till en lönsam digital marknadsplats.