ANNONS

Ny VD på plats hos skönhetsjätten: "Kommer att gasa allt vi kan"

Christina Ericsson, ny vd på Eleven, Nordicfeel och Blush

Rivstartar med Black Friday.

ANNONS

Med Black Friday väntandes runt hörnet och Amazon som ny konkurrent på den svenska spelplanen, är det en minst sagt spännande tid som väntar för Christina Ericsson. Sedan en vecka tillbaka titulerar hon sig som vd för NF11 Holding AB, där skönhetsbutikerna Eleven, Nordicfeel och Blush ingår.

Tar över tre bolag

När vi når henne på telefon har hon, som hon själv uttrycker det, “tagit på sig arbetskläder och åkt in till kontoret” för att få den rätta känslan av att befinna sig på en ny arbetsplats.

Jag har förstås haft kontakt med både styrelsen och ägaren om hur de ser på uppdraget och nu är jag supertaggad inför att komma igång. Så även om det är relativt tomt på kontoret är det mycket energi. Det här känns superkul, säger hon till Ehandel.

Vad har du hunnit med såhär långt?

Tanken är att se över alla tre bolag och vad vi kan göra med dem framåt. Det jag kan säga redan nu är att samtliga bolag går superbra, vilket förstås är väldigt kul. De har lite olika inriktningar och olika målgrupper så det vi vill göra framåt är att plocka de bästa delarna från respektive bolag och hitta synergieffekter.

Eleven och Nordicfeel har sedan samgåendet för ett par år sedan byggt ihop sin logistik och sina IT-system och på så sätt byggt något av en skönhetsgigant inom svensk e-handel. För en tid sedan köpte Verdane, som sedan tidigare är storägare i både Eleven och Nordicfeel, även Blush från norska Komplett.

Vi jobbar med att integrera dem, men arbetet är fortfarande i startgroparna så vi får se exakt var det landar.

Christina Ericsson kommer närmast från rollen som e-handelschef på Apotek Hjärtat. Innan dess arbetade hon på SAS, där hon hade flertalet ledande roller inom digital försäljning.

"Väldigt imponerad såhär långt"

Klivet in i skönhetsbranschen på nätet innebär alltså en del nyheter, även om mycket också är sig likt från hennes tidigare uppdrag.

Det är ganska lika mekaniker oavsett om man säljer flygbiljetter eller läkemedel eller skönhetsprodukter. Det som i så fall är lite annorlunda är att både flygbiljetter och läkemedel är ganska reglerade branscher medan skönhetsprodukter inte är det på samma sätt. Den här branschen är mer konsumentstyrd.

Det som dock blir lite annorlunda är klivet från jätteföretag som ICA och SAS, till vad som - åtminstone i jämförelse - är mer att se som en startup. År 2019 kom NF11 Holding upp i en omsättning på 356 miljoner kronor, och precis som i många andra nya bolag har mycket av innehåll och teknik utvecklats i egen regi.

Jag är faktiskt väldigt imponerad såhär långt, det är mycket bra jobb som har gjorts, konstaterar Christina Ericsson.

Är det roligare att arbeta på ett mindre företag, tror du? Det brukar ju till exempel heta att beslutsvägarna är kortare och att det därför går snabbare att genomföra förändringar.

Ja, kanske generellt att det är så. Det finns ju en uppfattning om att allt tar längre tid på stora företag. Men när jag var på ICA, där jag byggde upp Apotek Hjärtats e-handel, måste jag säga att jag hade väldigt fria tyglar. Mina chefer där förstod att det går inte att göra en sådan satsning långsamt om man vill ha momentum i branschen.

Christina Ericssons besked är att Eleven, Nordicfeel och Blush kommer att arbeta på som vanligt under den närmsta tiden. När det blir tydligare vilka målgrupper de olika sajterna har och - som sagt - vilka synergier som går att få till, kan det eventuellt bli aktuellt att genomföra förändringar.

Laddar inför handelns "holy grail"

Att Amazon nu har lanserat i Sverige påverkar inte den bedömningen.

Det är klart att vi hela tiden måste bevaka Amazon och andra starka företag för den delen, men just nu fokuserar vi på oss själva och vad vi har att erbjuda. Det är inte top of mind för oss att börja sälja på Amazon eller så utan man kan säga att vi fokuserar mer på oss själva än på andra.

Nordicfeel, Eleven och Blush kommer alla att satsa på kampanjer i samband med årets Black Friday, det råder det inga tvivel om. Christina Ericsson tar upp att försäljningen av skönhetsprodukter har ökat kraftigt i samband med coronapandemin och att företaget redan har sett en stark efterfrågan på bland annat julkalendrar.

Vi kommer att gasa allt vi kan, sammanfattar hon planerna inför den sista fredagen i november.

Vad innebär det mer exakt?

Jag kan inte säga exakt vad vi ska göra. Det är ju något av handelns holy grail, hur man väljer att lägga upp det. Men det kommer helt klart att bli ett bra erbjudande och ett starkt sortiment, både i samband med Black Friday och inför julen.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se