Enligt en alldeles färsk Sifo-undersökning som utförts på uppdrag av NTT Security så ska var fjärde person känna en oro inför att använda sina kreditkortsuppgifter på nätet. Konsumenterna är helt enkelt rädda för att uppgifterna hamnar i orätta händer.
För e-handlare känns förmodligen inte detta speciellt bra men enligt säkerhetsföretaget så ska det vara "en kraftig minskning" jämfört med i fjol, då 32 procent var oroliga för samma sak.
- Det är positivt att fler känner sig trygga att handla på nätet men det ställer också höga krav på näthandeln att garantera säkerheten och skydda kunderna mot cyberkriminella som ofta är mer aktiva under julhandeln, säger Henrik Davidsson, säkerhetsexpert på NTT Security.
Undersökningen visar också att män är mer trygga på nätet än kvinnor. Medan 23 procent av männen känner sig oroliga för att lämna ut sina kreditkortsuppgifter så är siffran för kvinnor 30 procent.
Stor skillnad mellan åldersgrupper
Skillnaden mellan åldersgrupper är dock ännu större. De yngre, i åldrarna 16-34, har inga problem att lämna ut sina uppgifter och endast 15 sägs känna en oro kring nätshopping i jul. I åldrarna 35-55 är det dock mer än dubbelt så många som är oroliga när det kommer till e-handeln (32 procent).
LÄS ÄVEN: Fraktjättens julprognos: "8 miljarder kronor via e-handel"
Trots att konsumenterna sägs vara oroliga så växer dock e-handeln dubbelsiffrigt för varje år som går och enligt PostNord räknar man med att 36 procent av årets julhandel kommer att ske online.