ANNONS

Ny tjänst vill revolutionera hur vi handlar kläder

Ny tjänst vill revolutionera hur vi handlar kläder

Att klädhandeln på nätet lider av en stor andel returer är ingen nyhet. Flera tjänster som vill lösa detta har dykt upp de senaste åren. Lösningarna varierar ifrån avancerade 3D-scanners till att förlita sig på tidigare köpta plagg. Den mest kända för oss svenskar är förmodligen Virtusize som vunnit en del framgångar den senaste tiden. Nu har en ny aktör tagit till Kickstarter.

ANNONS

Fitle är ännu en tjänst som vill förenkla e-handlandet av kläder. Detta med hjälp av en tredimensionell modell eller 3D-avatar som man får fram genom att fota sig själv i flera olika vinklar med sin mobiltelefon. Denna skall man sedan virtuellt kunna testa nya kläder på.

Den nya tjänsten är dock inte helt färdig och nu tar man till crowdfunding-plattformen Kickstarter för att få in pengar. Det är inte heller ovanligt att man använder Kickstarter för att få uppmärksamhet och fans. Fitle lockar nu användarna med en revolution inom klädhandeln på nätet.

Testa gamla plagg med nya

Pengarna som samlas in, i skrivande stund 44 000 dollar, skall användas till att digitalisera fler plagg. Fitle kräver nämligen likt Virtusize data om de plagg som säljs. Tjänsten använder sedan datan för att generera 3D-modeller av kläderna. Detta för att kunden skall kunna testa plaggen direkt på sin 3D-avatar. Man skall även kunna testa tidigare köpta plagg med ett nytt potentiellt inköp.

Fitle säger sig nu behöva lite finansiellt stöd för att ta denna 3D-modellering till nästa nivå. De sägs idag fattas ungefär 20 procent av specifika plagg ifrån exempelvis designers.

En stor del av en sådan här tjänst, vilket det alltså redan finns ett antal av, är förstås att få användare. Detta är något som Kickstarter brukar kunna hjälpa till med. Om allt vill sig väl kommer Fitle att konkurrera med bland andra True Fit, Fits.me, PhiSix och svenska Virtusize. Lanseringen av Fitle är planerad till februari nästa år, då de ska ta steget in i USA och Frankrike.

Källa: Kickstarter

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se