ANNONS

Ny tjänst ska ge dig full koll på dina personliga uppgifter

Ny tjänst ska ge dig full koll på dina personliga uppgifter

Snowdenskandalen har fått många att reagera på den övervakning som sker på nätet, både av stater och företag. Nu vill två webbutvecklare få uppslutning kring ett konkret förslag på hur maktbalansen på nätet kan återställas och ge användaren full kontroll över sin information. De kallar projektet JustID.me och tar sikte på e-handeln.

ANNONS

Tänk dig att du ska köpa en dricka i din lokala kiosk. När du ska betala stoppar kassören dig. Du blir ombedd att lämna över din legitimation, adress och även redogöra för de senaste affärerna du besökt innan du får betala drickan. Låter det absurt?

Exemplet kommer från två webbutvecklare från Södertörns högskola som tröttnat och vill ge användaren full kontroll över sin information.

– I dagens e-handel är liknande scenarion vanliga och sker utanför vår kontroll. En användares shoppingvanor, senaste sökningar, filmval och till och med vilka mediciner den använder lagras och säljs på en växande marknad för företag som skapar personligt riktad reklam. Vid användning av tjänster på Internet betalar vi ofta omedvetet med information om oss själva, säger Anton Sörlin och Oskar Zaar.

Därför vill de nu skapa en motvikt till företagens inblick i våra privatliv och i ett första steg kommer man att inrikta sig på e-handeln.

– Det finns idag inget centraliserat inlogg för dessa sidor. Tjänsten kommer därför att ersätta alla inlogg du gör när du handlar online. Som det ser ut idag registrerar du dig på varje enskild sida och sprider din information på ett stort antal platser. JustID.me skyddar dig när du handlar online, säger Anton Sörlin.

Byta information mot fri frakt

Tanken är alltså att JustID.me ska ge användaren möjlighet att själv välja vilken information som ska delas, kanske i utbyte mot fri frakt på en tröja i en webbshop eller mot rabatt på exempelvis biobiljetter som köps online.

– E-handlare kommer att vara tvungna att ansluta sig till JustID.me-tjänsten. Att vara ansluten till tjänsten blir ett sätt för företag att skapa ett förtroende till sina kunder. En e-handlare som använder JustID.me går med på kundens villkor när denne handlar, varför då välja konkurrenten som inte gör det, säger Anton Sörlin.

De personliga uppgifterna kommer att förvaras krypterade. Något som inte ska bara göra processen säkrare, utan även enklare, och målet är man bara ska behöva ange sitt JustID och sin pin-kod när man handlar i nätbutiker.

Idéen lanseras just nu genom en kampanj via Thunderclap, en sida där innovativa idéer kan få spridning. Och i slutändan siktar man inte bara in sig på e-handeln.

– Vi vill i framtiden kunna använda JustID.me som den enda profilen för alla sidor där det idag krävs en registrering. Du ska då kunna välja själv vilken information du delar med dig av även på andra sidor som inte har med e-handel att göra, säger Anton Sörlin.



Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se