ANNONS

CoolStuff har testat ny metod att göra ändrat förfogande

CoolStuff har testat ny metod att göra ändrat förfogande
Patrik Weiland

Genom tjänsten ViewMyBox kan anslutna e-handlare nu gå direkt in i PostNords system och ändra namnet om en kund kommit till utlämningsombudet och problem uppstått.

ANNONS

CoolStuff har precis påbörjat använda den nya funktionen, och hittills verkar Patrik Weiland vara nöjd med att det nu går betydligt snabbare än förut att ändra uppgifter som blivit fel när kunden beställde. Genom tjänsten kan e-handlare följa en försändelse i realtid och gå in och på några minuter ändra uppgifter direkt när kunden står hos sitt ombud och vill få ut sitt paket.

Problemet löst på några minuter

Att gå in och ändra i systemet kostar e-handlaren lika mycket som det gjort med den mer traditionella varianten av ändrat förfogande, enligt Patrik Weiland 150 kronor exklusive moms, men nu behöver inte kunden vänta mer än några minuter på att situationen ska lösas. Dessutom slipper e-handlaren att hantera returkostnaden.

I och med att CoolStuff går in och ändrar namnet tar företaget över ansvaret för försändelsen.

Betalar ni kostnaden eller får kunden ta den?

- Jag kan ju inte svara för andra e-handlare men vi bjuder på det dels för att vi får en nöjd kund, men också för att det kostar oss mer att hantera en retur om man ser till personalkostnader och allt, säger Patrik Weiland, kundtjänstansvarig på CoolStuff.

Att det kan uppstå problem när kunder anger fel uppgifter vid beställning, är nog många e-handlare medvetna om. Patrik Weiland har tidigare belyst ämnet i en krönika på Ehandel.se, och inför julen gick PostNord ut och klargjorde att beställningsuppgifterna ska stämma exakt med de på legitimationen om kunden ska vara säker på att kunna få ut sitt paket.

- Det blir ofta så att man får mycket gnäll från kunden. De blir frustrerade på e-handlaren och förstår inte att det är posten som måste följa sina regler.

"Händer 300 gånger om året"

Enligt Patrik Weiland händer det CoolStuff varje vecka att kunder råkar fylla i fel uppgifter. Det vanligaste är att personen ifråga missat att fylla i hela sitt dubbelnamn, eller att man har använt ett smeknamn.

- Jag skulle nog uppskatta att det händer oss 300 gånger om året. Inför julen var det flera gånger per dag. Och jag tror egentligen att det här är något som alla har problem med.

Med ViewMyBox kan e-handlare gå in och ändra namn såväl som adressuppgifter. Ändras adressen tar det dock längre tid till kunden kan få ut paketet, eftersom risken förstås är stor att paketet plötsligt ligger på helt fel utlämningsställe.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap