Att på olika sätt jobba med automatisk prissättning är ingen nyhet inom e-handeln, men samtidigt inte heller vardagsmat. Mest känd för detta är förmodligen plattformen Enferno Storm som jobbar med smart styrning av produktpriser.
Nu får svensk e-handel dock en separat molntjänst som ämnar att säkerställa optimal prissättning. Pricise heter den nya tjänsten som företaget förklarar är en prismotor.
"Betydande lönsamhetsförbättringar"
Häromdagen stärkte Pricise upp med en ny delägare i Erik Bengtsson. Erik var tidigare vd på byggföretaget Cramo, som jobbar med uthyrning inom industrin. En bransch där man också arbetar mycket med prisoptimering. Under sin tid på Cramo anlitade Erik Bengtsson bolaget PriceGain för att driva det strategiska prisarbetet. PriceGain är det konsultbolag som Pricise baserats på.
- Det ska bli oerhört roligt att arbeta med Pricise och att ta prismotorn ut på marknaden. Jag tror väldigt starkt på lösningen. På Cramo införde vi PriceGains prisstrategi och en helt dynamisk prissättning, som på kort tid genererade betydande lönsamhetsförbättringar, säger Erik Bengtsson, ny delägare.
"Riskerar att sälja med förlust"
Pricise är alltså en spinoff ifrån konsultbolaget PriceGain som säljer prisprojekt till större företag i olika branscher. Anders Bley är medgrundare av Pricise och han förklarar kopplingen såhär:
- Pricise är utvecklad utifrån PriceGains erfarenhet i över 300 prisprojekt i olika branscher. Den erfarenheten har skapat en prismotor som möjliggör effektivisering av prisprocesser och förmågan att styra sin prisstrategi digitalt, säger Anders Bley.
Är er tjänst riktad mot e-handlare?
- Ja vi vänder oss till e-handlare med Pricise.
Hur fungerar tjänsten?
- E-handlare med många artiklar, segment och kanaler har ofta svårt att överblicka och styra sin prissättning på ett smart sätt. De riskerar därför att omedvetet sälja vissa erbjudanden med förlust och orsaka produktkannibalism och konflikter mellan olika kanaler och segment. Tjänsten utgår från e-handlarens prisstrategi och konkurrentprissättning om det är en del av strategin, säger Anders Bley.
Pricise ska även erbjuda helt dynamisk prissättning. Alltså priser som automatiskt rör på sig beroende på olika externa faktorer samt historisk försäljningsdata. Den dynamiska modulen är dock inte färdig utan ska lanseras under 2017.
Vad kostar Pricise?
- Priset är baserat utifrån hur stor resultatförbättring som systemet genererarar, förklarar Anders Bley.