Jämförelsetjänsten Bencha grundades i slutet av 2020 av Amanda Thorén. Tanken var att skapa en bättre jämförelsetjänst i djungeln av produkter som e-handeln idag erbjuder. För att få en tydligare marknadsposition har företaget nu lagt ett större fokus vid hållbarhet.
Vi har nischat in oss stenhårt mot mode och hållbarhet, säger Amanda Thorén till Ehandel.
Företaget fokuserat alltså nu på att vara en sök- och jämförelseplattform med fokus på mode och hållbarhet. Och för att få in rätt data ansluter man nu stora modeaktörer på löpande band.
Vi har byggt en egen onboarding för varumärken och producenter där vi samlar in data kring miljö och social hållbarhet samt cirkularitet och livslängd, säger Amandra Thorén och tillägger:
Utöver det bygger vi just nu upp samarbeten med andra hållbarhetskällor. Vi arbetar fram egna mätvärden såsom cost per wear, andrahandsvärde på produkter samt hur många gånger det går att använda olika plagg.
Det nya fokuset har uppenbarligen burit frukt då man kan berätta att starka varumärken som Oscar Jacobson, Swedish Stockings, Scampi och ICIW anslutit sig till Bencha. Man samarbetar även tidigare med Chimi Eyewear, Björn Borg och återförsäljare som Wakakuu, Boozt och Miinto.
Men vad vore väl hållbarhet utan second hand? Inget förstås, därför har Bencha även kopplat ihop sig med Tradera för att addera just second hand till jämförelsetjänsten.
Vi är oerhört stolta och glada över vårt samarbete med Tradera och att vi kan göra det ännu lättare för kunderna att "bencha" återvunna produkter, säger Amanda Thorén.
Bencha ska idag lista över en miljon produkter från över 10 000 olika varumärken.
Att se varumärken ta täten och våga vara transparenta är föredömligt. För att kunna driva förändring i rätt riktning måste producenter våga ta nya kliv och inkludera konsumenterna på sin resa. Vi är mycket glada att tillsammans med fler starka samarbetspartners få driva transformeringen i rätt riktning, säger Amanda Thorén.