En kund köper en produkt från en e-handelssajt. En vecka senare sänker e-handlaren priset för just den produkten. Då träder den nya tjänsten Woilá in - och återbetalar kunden mellanskillnaden mellan det gamla och det nya priset.
Allt började med ett skjortköp
En av dem som ligger bakom idén är Wilhelm Schenning. Allt började när han köpte en skjorta i en e-handel år 2016. Efter köpet så upptäckte han att skjortans pris plötsligt hade sänkts, och kontaktade butiken. Han fick då mellanskillnaden tillbaka och började fundera på ifall den typen av transaktioner inte skulle gå att göra även i större skala.
- Prisförändringar sker hela tiden, även efter köpet. Vissa butiker erbjuder prisgaranti, medan andra matchar sig själva om de sänker priset efter köp. Problemet är att konsumenten missar det. Just detta vill Woilà ändra på, skriver Carl Enbom på Woilá till Ehandel.se.
Företaget består idag, förutom Wilhelm Schenning, även av Jonas Friman, Carl Enbom och Rickard Bergeling. Samtliga har en bakgrund från konsultbolagen Accenture och Netlight, där de bland annat arbetat inom retail.
Prisjaktgrundare gick in med pengar
Nyligen fick företaget ett investeringstillskott i kassan på två miljoner kronor och en av dem som valt att gå in med pengar i bolaget ska ha varit Prisjaktgrundaren Jonas Bonde. Tillskottet ska ha möjliggjort “ytterligare uppskalning”.
Tjänsten funkar som så att användarna registrerar sig med sin e-post, vilket sköts genom API:er, via Google eller Outlook. Efter registreringen används algoritmer, som är baserade på maskininlärning, för att hitta köp som användaren har gjort upp till 30 dagar bakåt i tiden, genom att systemet hittar användarens digitala kvitton. På så sätt kan produkt, pris, datum och artikelnummer från ett köp identifieras och eftersom olika butiker har olika köpvillkor så är även den parametern inbyggd i algoritmerna.
Inköpspriset jämförs automatiskt med butikernas prisförändringar på daglig basis och om tjänsten efter ett köp hittar ett lägre pris inom ramen för respektive butiks villkor, så skickas ett mejl till nätbutiken med en förfrågan om att återbetala kunden. Därefter kan konsumenten få tillbaka mellanskillnaden.
"Win-win för konsumenter och butiker"
Detta kan ju låta som att det är ett system som kunden vinner på, medan e-handlaren förlorar, men enligt Woilá finns det även en positiv effekt för nätbutikerna.
- En vanlig fråga som vi får när vi berättar att butiken återbetalar konsumenten är "vad tycker butikerna?". Vi har visat att en konsument som får pengar tillbaka är mer benägen att använda butiken i framtiden, och dessutom ser vi tendenser på att det minskar returerna. Det har lett till att butiker nu hör av sig direkt till oss för att diskutera hur det går att göra i ännu större skala - vilket såklart är superkul! Vi ser det som en win-win för konsumenter och butiker, avslutar Carl Enbom.