Med en stark konvertering av butiksbesök till försäljning på samtliga marknader ökade försäljningen i jämförbara enheter med 9 procent i juli. Den totala organiska försäljningsökningen uppgick till 12 procent, kommenterar Kristofer Tonström, vd och koncernchef för Clas Ohlson, och fortsätter:
Tillväxten kommer från en positiv utveckling inom samtliga prioriterade produktnischer vilket visar att vi även i juli lyckats vara relevanta för våra kunder genom att ständigt förbättra erbjudandet.
Sverige ökar mest
Den största ökningen skedde på den svenska marknaden, där försäljningen växte med hela 15 procent till 394 miljoner svenska kronor. Samtidigt ökade Norge med 6 procent till 364 miljoner, medan man i Finland såg en ökning med 4 procent till 95 miljoner kronor.
Värt att notera är också att kedjan hade 12 fler butiker i juli i år, jämfört med samma månad förra året. Totalt är man uppe i 233 stycken. Men det är inte bara guld och gröna skogar.
Vi ser samtidigt en fortsatt negativ påverkan från valutor samt en mer turbulent makroekonomisk situation. Detta understryker vikten av vårt pågående arbete med att skapa effektivitet och konkurrenskraft i alla delar av verksamheten för att kunna leverera på våra mål om hållbar och lönsam tillväxt, säger Tonström.