En ny social medie-plattform har fått se dagens ljus. För knappt två veckor sedan lanserades nämligen Moli Streaming, ett koncept som går ut på att användaren kan livesända och interagera med tittare samtidigt. Det som dock gör konceptet lite mer spännande är att det inte är mobilkameran som aktiveras vid livesändning utan mobilskärmen. Man visar alltså vad man gör på sin telefon live, i en sändning, samtidigt som man kan berätta vad man gör för dem som tittar.
Det finns en massa olika sociala medieplattformar idag och många möjliggör livesändningar redan, men det som är usp:en för Moli Streaming är att man kan visa sin skärm samtidigt som man pratar med sina följare. Så man bjuder in sina följare "in i sin telefon", och hur läskigt det än låter så går det ut på att de ska se exakt vad som händer på skärmen, säger Viktor Frisk, som har varit med och tagit fram konceptet, till Influens.se.
Han förklarar att man till exempel kan titta på bilder ihop med sina följare och bland annat visa hur man redigerar sina foton i ett bildbehandlingsprogram. Man kan också "live-shoppa", eller "social shoppa" som företaget kallar det, alltså streama när man e-handlar och tipsa om saker man köper.
Viktoria Silverstedt, som är en ganska aktiv användare, visar ofta hur hon daytradear. Det finns väldigt många olika möjligheter vilket är sjukt intressant. Man kan antigen välja att vara nischad inom en kategori eller köra en mer allmän lifestyleprofil och visa lite olika saker. Till exempel tycker vissa personer att det är kul att hänga på Tinder med sina följare, det roliga är att följarna kan interagera live med den som sänder och till exempel be den swipa höger eller vänster på Tinder. Nöjesdelen kommer säkert få stor publik på Moli, men de mer nischade profilerna kommer också att hitta sin målgrupp här, säger Viktor.
För att ta del av innehållet i Moli behöver man inte registrera sig som användare. Det räcker att man har appen i sin mobil. Men för att börja sända och interagera behöver man registrera sig, och det är också tillgängligt och gratis för vem som helst.
Jag tror att det finns en anledning till varför till exempel Clubhouse nyligen blev så stort och slog igenom. Det är underhållande med nya plattformar, men även spännande och nyfikenhet är en stor drivkraft. De plattformar som är störst idag har dessutom varit aktuella länge nu, och nu är människor redo för något nytt, säger Viktor Frisk och fortsätter:
Att kunna uttrycka sig på ett nytt sätt och utforska nya saker är lockande. Jag tror att många kommer att ladda ner Moli av ren nyfikenhet för att testa, och sen kommer förhoppningsvis många stanna för att de kommer gilla konceptet. Jag tror att vi har prickat rätt tid och att samhället överlag uppskattar en allt mer transparent och personlig stil. Jag tror att det här kan bli riktigt bra långsiktigt.
Idén till Moli Streaming föddes redan hösten 2019 när Alexander Bouzi, Henrik Eriksson och Mattias Frånberg, som alla kommer från Spotify, hittade en hål på sociala medier-marknaden.
Vi såg ett behov som inte var täckt. Mobilerna har en enorm kraft som bland annat möjliggör kreativitet och skapande, men som inte delas på ett enkelt sätt idag. Det var där idén kom ifrån från början, säger medgrundaren Alexander Bouzi till Influens.se.
Viktor Frisk kom tidigt in i bilden och var med och utvecklade produkten, och idag axlar han rollen som rådgivare.
Jag har länge drömt om att få starta ett eget Facebook. Att få skapa något nytt inom sociala medier som för oss ännu närmare varandra och främjar kreativt skapande. Därför är det så sjukt kul att jag kan berätta att jag är en av grundarna till en ny social mediaplattform, Moli Streaming, skriver Viktor Frisk på Instagram.
Vad betyder det här steget för dig och din karriär?
Jag började med blogg när jag var 15 år, och sen har den ena möjligheten öppnat upp för den andra. Jag har gjort stora samarbeten, skapat en närvaro på flera olika medieplattformar och allt har hela tiden gett det andra. Jag har aldrig känt att jag är fast i någon schablon, att jag bara är bloggare eller bara artist. Jag har bara gått efter vad som tilltalar och driver mig just i den aktuella perioden av mitt liv, och nu ser jag att jag tar ett naturligt steg i karriären, att jag får vara med från början i en sån här stor satsning känns stort. Framför allt för att Sverige, per capita, är så extremt starka på sociala medier också, säger Viktor Frisk.
Förutom Viktor Frisk så är även Magnus Lindquist, som bland annat är ordförande i Munters, Trust Payments och Cary Group, en del av bolaget. Han klev in som investerare och har nu titeln ordförande även hos Moli Streaming.
Den färska plattformen har varit live i cirka två veckor och har redan laddats ner från användare i både Sverige och internationellt.
Vi har fått ett väldigt bra gensvar från dem som använder appen och förstår kraften bakom mobilskärm-livedelning, och som ser nya användningsområden som vi inte har sett tidigare. Så det är kul och väldigt häftigt, säger Alexander.
Appen är lanserad globalt. Vi har flest användare i Sverige just nu, och nu börjar vår tillväxtresa som ska ta oss utanför Sveriges gränser. Nu är det fokus på att Moli ska ha en bra tillväxtresa framåt och expandera. Vi kommer fortsätta utveckla och förfina appen hela tiden och hoppas att allt fler börjar använda den. Mobilen är ens canvas och det är upp till var och en att börja skapa.