PayPal har nyligen lanserat en ny sajt, PayPal PassPort, som ska hjälpa e-handlare att expandera och sälja internationellt. Webbplatsen innehåller bland annat en mängd information om specifika länders traditioner, helgdagar, handelscykler och försäljningsutveckling.
Man får även tips om kulturella seder, tabun samt trender. Sajten innehåller utöver det lite hårdare fakta och information, som till exempel vilka regler som gäller när det kommer till logistik, tull, skatter, valutakurser och andra avgifter.
Interaktiv karta
Sajten och dess tjänster ska vara helt gratis att använda och en av de mer intressanta verktygen är en interaktiv karta som visar hur försäljningen ökat och minskat under vissa perioder.
Kartan visar den gränsöverskridande e-handeln under olika tider på året. Det så att du till exempel kan se när Kina köper en stor mängd varor från USA, eller när kineserna föredrar att handla från kanadensiska företag, kanske på grund av en förändring i växelkursen.
Enligt PayPal passar sajten och dess information bäst för företag som säljer säsongsbetonade eller trendkänsliga produkter. Men sajten är givetvis till för alla företag som är intresserade av att expandera försäljningen internationellt.
Källa: PCMag