Den svenska appen Waitress lanserades i september 2014 men har redan fått tusentals användare, varav många använder den flera gånger i veckan enligt appens grundare. Vad Waitress gör är helt enkelt att hjälpa den hungrige hitta restauranger i närheten, och se vad som finns på menyn.
Sedan är det bara att lägga sin beställning och betala direkt i appen. När det är dags att hämta maten visar man upp ett kvitto med ett löpnummer för att få sin beställning.
– Young Professionals har sällan tid att gå på en timmes lunch. Waitress gör att man kan få kvalitetsmat snabbare. Jag handlar mycket från Organic Green och det tar drygt 10 sekunder från det att jag kommer in genom dörren innan jag går ut därifrån med min beställning säger Daniel Eriksson en av grundarna till tidningen Veckans Affärer.
London calling
Appar och tjänster som förenklar köp och leveranser blir allt fler, inom alla typer av områden. Taxi-appen Uber är en sådan, och även om det finns självklara skillnader dessa två emellan, finns det även likheter.
– Uber tar bort friktionen i transaktionen. Det känns inte som att du betalar, utan du får ett kvitto på mejlen och kortet inscannat. Jag är beredd att betala mer för en tjänst som går smidigt, säger Daniel Eriksson.
I dagsläget kan Waitress-användarna välja mellan ett 40-tal restauranger i centrala Stockholm men inom kort väntar en etablering i antingen Göteborg eller Malmö. En expansion till Londons finns också i planerna.
– Londons demografi med en högt koncentrerad stadskärna och många young professionals passar perfekt för oss, säger Daniel Eriksson.
Källa: Veckans Affärer