Ikea avslöjar nu hur det har gått med försäljningen under det senaste verksamhetsåret 2023, som avser perioden september 2022 till och med augusti i år.
Omsättningen ökade med 19,2 miljarder kronor, en ökning med 7 procent, jämfört med föregående verksamhetsår. Försäljningen landade därmed på en ny rekordnivå. Även antalet butiksbesök ökade till 35 miljoner i Sverige, jämfört med 31 miljoner under det föregående verksamhetsåret.
När vi summerar året ser vi att Ikea Sverige överträffar marknaden och växer. Det visar att Ikea fortfarande i allra högsta grad är relevanta på den svenska marknaden och jag ser optimistiskt på framtiden, kommenterar Emily Birkin, landschef Ikea Sverige, i ett pressmeddelande.
"Ännu mer mer prisvärda"
Varuhuskedjan, som överlag har en lågprisprofil, satsar nu även på att sänka priserna på närmare 500 produkter.
Nu ser vi en möjlighet att vända trenden med prishöjningar och ge tillbaka till våra kunder. Våra kunders favoritprodukter, som garderobssystemet Pax och bokhyllan Billy, blir nu ännu mer prisvärda, kommenterar Emily Birkin.
Sänkta priser ska öka volymerna
Ikeas globala försäljning ökade med 6,6 procent till 47,6 miljarder euro, motsvarande 522 miljarder kronor.
Men tillväxtökningen såväl globalt som i Sverige beror främst på inflationen. Som även har drivit upp Ikeas egna kostnader och inköpskostnader, rapporterar Di. Volymerna haltar.
Genom att sänka priserna vill man få upp volymerna igen, alltså få kunderna att köpa fler produkter helt enkelt. Det är också en strategi för att fortsätta stjäla marknadsandelar från konkurrenter med dyrare varor.
E-handeln väntas öka ännu mer
Till Di säger koncernchefen Jesper Brodin att kedjans snabba omställning till näthandeln under pandemin också förklarar dagens fina försäljningssiffror.
Innan pandemin stod nätförsäljningen för några procent av den totala försäljningen. Idag svarar e-handeln för runt 20 till 25 procent av intäkterna, beroende på marknad.
I vissa storstäder ligger vi uppe vid 50 procent och jag tror att andelen kommer att öka, eftersom detta är en ny del av det vi gör och vi har potential att bli bättre på det, säger Jesper Brodin till Di.
Ikea-appen passerade 11 miljarder
Under de senaste tolv månaderna passerade Ikea-appen 1 miljard euro, motsvarande 11 miljarder kronor i försäljning. Och allt fler köpresor börjar i appen, innan kunden bestämmer sig för att kolla vidare på något av varuhusen.
Totalt hade de fysiska varuhusen 860 miljoner besökare under det gångna räkenskapsåret.