Konsumentkompassen är en framtidsspaning med fokus på svenskarnas köpintentioner det närmaste kvartalet – med ambitionen att hjälpa butiker och varumärken navigera rätt.
”Vår stora mängd konsumentdata i kombination med en extern studie från Kantar Public och expertåsikter från branschkollegor, ger oss goda förutsättningar att leverera något träffsäkert”, säger Prisjakts PR-chef Carl Lindholm.
Konsumentkompassen innehåller bland annat Prisjakts Köpkraftindex, men också en djupare analys kring ett utvalt ämne. Temat i den första rapporten är ”Omstart” som handlar om svenskarnas träningsvanor. Och den som säljer sport-och träningsutrustning har ett guldläge just nu – svenskarna vill träna mer än någonsin och är villiga att spendera pengar på det, visar Konsumentkompassen.
Två av tre svenskar tränar minst en gång i veckan, varannan tänker träna mer i år än i fjol och var femte planerar att köpa ny träningsutrustning det närmaste halvåret. Dessa siffror är i sig lovande för butiker och varumärken i sport- och träningssegmentet, men Konsumentkompassen avslöjar mer precisa målgrupper och möjligheter.
Oscar Hagman, ansvarig för datatjänsten Prisjakt Insights, har valt ut tre spår han ser extra potential i:
- Heja på medelmotionären
”Inte helt oväntat hänger benägenheten att handla sportartiklar ihop med hur mycket en person tränar. Ju mer någon tränar, desto mer utrustning handlar denne. Men det betyder inte per automatik en högre summa, visar Konsumentkompassen. Personer som tränar en till tre gånger i veckan spenderar mest – mer än de som tränar oftare.
Guldet täljs genom att vinna de medelaktiva motionärerna eller genom att heja på de motionärer som nyss påbörjat sin resa från inaktiv till aktiv. På den resan finns både nyförälskelsen i träningen och de stora inköpen. Det gäller dock att hitta de nyblivna motionärerna vid rätt tidpunkt, att försöka konvertera personer som sällan tränar kan bli en kostsam strategi.”
- Träningsutrustning ska klara mer än svett
”Unga, och framförallt unga kvinnor, tycker att nya träningskläder stärker självförtroendet när de tränar. Äldre personer, främst män, är inte lika lättpåverkade. Träningsutrustning och kläder bygger alltså en image för några, men är enbart funktionella för andra. Så fundera på vilka budskap du använder mot olika målgrupper – vissa vill höra hur plagget eller produkten bidrar till en bättre prestation, medan andra övertygas av emotionella budskap om känsla och stil.”
- Motivera de motvilliga
”Grattis alla aktörer i segmentet sport och träning: ni har både engagerade och köpstarka kunder. Nästan hälften av de som tränar minst fyra gånger i veckan lägger gärna pengar på träning. Bland alla som tränar i någon utsträckning tycker var fjärde person att träningen får kosta. Det är svårslagna siffror. Men glöm inte bort de som tränar – men gör det motvilligt. Var tionde person som planerar att köpa träningsutrustning framöver tycker faktiskt att träning är tråkigt, avslöjar Konsumentkompassen. Att knäcka koden till att inkludera och motivera den här målgruppen är alltså en utmaning som kan löna sig.”