Sponsrat Innehåll

Ny rapport tar pulsen på svenskarnas köpkraft

Konsumentkompassen spanar in i handelns närmaste framtid och sätter siffror på svenskarnas köpkraft. Prisjakts nya kvartalsrapport djupdyker också i ett specialämne, den här gången våra träningsvanor ur ett konsumtionsperspektiv.

Konsumentkompassen är en framtidsspaning med fokus på svenskarnas köpintentioner det  närmaste kvartalet – med ambitionen att hjälpa butiker och varumärken navigera rätt. 

”Vår stora mängd konsumentdata i kombination med en extern studie från Kantar Public och  expertåsikter från branschkollegor, ger oss goda förutsättningar att leverera något träffsäkert”,  säger Prisjakts PR-chef Carl Lindholm.  

Konsumentkompassen innehåller bland annat Prisjakts Köpkraftindex, men också en djupare  analys kring ett utvalt ämne. Temat i den första rapporten är ”Omstart” som handlar om  svenskarnas träningsvanor. Och den som säljer sport-och träningsutrustning har ett guldläge  just nu – svenskarna vill träna mer än någonsin och är villiga att spendera pengar på det, visar  Konsumentkompassen. 

Två av tre svenskar tränar minst en gång i veckan, varannan tänker träna mer i år än i fjol och  var femte planerar att köpa ny träningsutrustning det närmaste halvåret. Dessa siffror är i sig  lovande för butiker och varumärken i sport- och träningssegmentet, men  Konsumentkompassen avslöjar mer precisa målgrupper och möjligheter.  

Oscar Hagman, ansvarig för datatjänsten Prisjakt Insights, har valt ut tre spår han ser extra  potential i: 

  1. Heja på medelmotionären  

Inte helt oväntat hänger benägenheten att handla sportartiklar ihop med hur mycket en person  tränar. Ju mer någon tränar, desto mer utrustning handlar denne. Men det betyder inte per  automatik en högre summa, visar Konsumentkompassen. Personer som tränar en till tre gånger  i veckan spenderar mest – mer än de som tränar oftare. 

Guldet täljs genom att vinna de medelaktiva motionärerna eller genom att heja på de  motionärer som nyss påbörjat sin resa från inaktiv till aktiv. På den resan finns både  nyförälskelsen i träningen och de stora inköpen. Det gäller dock att hitta de nyblivna  motionärerna vid rätt tidpunkt, att försöka konvertera personer som sällan tränar kan bli en  kostsam strategi.”  

  1. Träningsutrustning ska klara mer än svett  

Unga, och framförallt unga kvinnor, tycker att nya träningskläder stärker självförtroendet när de  tränar. Äldre personer, främst män, är inte lika lättpåverkade. Träningsutrustning och kläder  bygger alltså en image för några, men är enbart funktionella för andra. Så fundera på vilka  budskap du använder mot olika målgrupper – vissa vill höra hur plagget eller produkten bidrar  till en bättre prestation, medan andra övertygas av emotionella budskap om känsla och stil.” 

  1. Motivera de motvilliga 

Grattis alla aktörer i segmentet sport och träning: ni har både engagerade och köpstarka  kunder. Nästan hälften av de som tränar minst fyra gånger i veckan lägger gärna pengar på  träning. Bland alla som tränar i någon utsträckning tycker var fjärde person att träningen får  kosta. Det är svårslagna siffror. Men glöm inte bort de som tränar – men gör det motvilligt. Var  tionde person som planerar att köpa träningsutrustning framöver tycker faktiskt att träning är  tråkigt, avslöjar Konsumentkompassen. Att knäcka koden till att inkludera och motivera den här  målgruppen är alltså en utmaning som kan löna sig.” 

Ladda hem Prisjakts Konsumentkompassen Q1 2022 här. 

Läs mer om Prisjakts konsumentkompassen Q1 2022 här.