Instagram dominerar inom influencer marketing och annonsörernas satsningar ökade med 26 procent under 2021. Det framgår i en ny rapport, som även avslöjar vad profiler som Bianca Ingrosso tar för ett inlägg på Instagram.
Det amerikanska influencer- och techbolaget Klear, som grundades 2011, har nu sammanställt sin senaste analys där man har kikat på 500 miljoner konton på sociala medier. Det skriver Breakit.
Företaget har granskat olika delar av branschen och bland annat använt sin egen AI-lösning som tar fram snittpriser inom olika kategorier och för olika influencers.
Enligt företagets verktyg tar Bianca Ingrosso, en av Sveriges största branschprofiler med 1,2 miljoner följare på Instagram, 128 000 kronor för ett inlägg, 210 000 kronor för en video och 45 000 kronor för ett inlägg i Stories.
Micro-influencers med runt 9 000 följare som har 684 interaktioner per inlägg i snitt och en så kallad "true reach" på 4 000 inom kategorin mat tar enligt företaget 354 dollar per inlägg, vilket motsvarar cirka 3 000 kronor.
I sin undersökning lade företaget även krut på att undersöka engagemang på sponsrade inlägg under 2021. Det man kom fram till är att 91 procent av allt engagemang kopplat till sponsrade inlägg var det som skapades av influencers med 5 000 till 30 000 följare. Samma siffra låg på 89 procent året tidigare.
Enligt rapporten är plattformen Instagram överlägset störst på influencer marketing. Hela 94 procent av alla kampanjer som analyserades använde Instagram. På andra plats kom Facebook som användes av 43 procent av kampanjerna och Tiktok representerades i 13 procent av annonserna. Därefter kom Youtube med 10 procent av kampanjerna.
Under året ökade antalet sponsrade inlägg på Instagram, som alltså dominerar branschen, med 26 procent.