I takt med den digitala och tekniska utvecklingen, blir det allt enklare att handla på nätet. Kunden ställer höga krav på e-handelsföretagen, leveranser ska ske billigt, enkelt och snabbt. Dessa förväntningar haltar ibland efter när delar av logistikkedjan inte klarar av att hålla jämn takt med konsumenternas förändrade beteenden.
Ehandel.se har tidigare skrivit en artikel om att endast cirka 10 procent av Sveriges detaljhandel är på nätet idag. Enligt en Novus undersökning som Svea Ekonomi beställde framgick det att endast två av tio företag driver försäljning i digitala kanaler. Men åtta av tio företag har varor eller tjänster som skulle klara av den digitala konkurrensen. Därmed finns det en enorm potential för ökad e-handel i Sverige.
LÄS ÄVEN: E-handel endast hos 2 av 10 bolag: "Många i startgroparna"
Med tanke på att många förutspår att e-handeln kommer att öka, kommer likaså paketvolymerna att bli mer intensiva. Då kan man börja fundera på vad nästa steg blir när det kommer till leveranser.
I en rapport från Fastighetsägarna, som bland annat tagit hjälp av BASE2, diskuterar branschorganisationen olika perspektiv och lösningar på vad som kommer att behövas i framtiden för att möta konsumenternas behov när det gäller hemleveranser. Utvecklingen av e-handeln och behovet av att leveranser kommer till flera olika adresser leder till att kunden får välja mellan flera olika fraktalternativ. I rapporten ställer Fastighetsägarna frågan om vilket ansvar fastighetsägare borde ta i och med den konsumtionstrend som bara ökar. Samtidigt betyder ökade leveranser till våra fastigheter också ökade leveranser från fastigheten i form av returer tillbaka till e-handelsbolagen, returer är enligt rapporten ofta mer komplicerade att hantera än leveranser.
"Svårt att investera i logistikinfrastruktur"
Idag har vi redan flera olika leveransmetoder, den som kommer oss närmast är i dagsläget hemleveransen men det kräver att vi antingen är hemma eller litar på att paketet står kvar utanför vår dörr när vi kommer hem. Ett förslag man pratat om är paketboxar eller paketutrymmen i fastigheterna. Men de flesta fastigheter som vi har idag är inte byggda för en stor mängd leveranser av paket. Fastigheterna kan inte heller byggas om, och det är svårt för fastighetsägare att investera i logistikinfrastruktur när de inte vet hur många leveranser det handlar om, hur ofta de kommer, vem som levererar dem, vilken storlek olika paket har och hur ömtåliga de är.
Paketboxar däremot är inte en dum idé, men då är frågan om vem som ska betala för dem. Kundernas betalningsvilja för leveranser är låg eftersom e-handelsföretagen har vant konsumenterna vid billiga eller gratis hemleveranser, därför är det svårt att ta betalt för bekvämligheten. Kanske hade de olika logistikleverantörerna fått gå ihop och erbjuda e-handlarna denna tjänst.
LÄS ÄVEN: E-handelsfastigheter - lösningen på sista milen
Någon som kan ta ett helhetsgrepp
Fastighetsägarna summerar i sin rapport att den bästa lösningen hade varit om det fanns en operatör som kan ta ett helhetsgrepp i leveranskedjan mellan dagens logistikbolag, e-handelsbolag, de företag som levererar infrastruktur som exempelvis paketskåp, konsumenten och fastighetsägaren. En operatör av hela logistikinfrastrukturen skulle säkerställa en optimerad leveranskedja för alla inblandade, och returerna som anses vara en av de mest utmanande delarna i leveranskedjan, skulle då tas hand om på ett mer effektivt och säkert sätt.
Det viktigaste är att inte drunkna i paket. Därför är det bra om leveransmetoderna håller en jämn takt med e-handelns utveckling.