ANNONS

Ny rapport: Apotea drog ner kostnaderna med 97 procent

Foto: E-com ready/Apotea

"Resultaten är fantastiska".

ANNONS

Det är dags att anpassa logistiken till e-handeln. Svensk Handel rapporterar nämligen riktigt starka siffror från projektet E-com ready som tagit plats inom nätverket Hållbar e-handel.

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor, skriver Svensk Handel.

Så vad innebär e-handelsanpassade leveranser? Jo, helt enkelt flöden som är anpassade för en e-handel och ett e-handelslager, istället för till exempel en fysisk butik.

När vi får leveranserna av varor till vårt lager i till exempel ett 300-pack, istället för den vanligaste storleken ett 2-6-pack, sparar vi en mängd emballage, vilket är fantastiskt för effektivitet och klimat, kommenterar Erika Svensson, hållbarhetschef på Apotea och initiativtagare.

Enligt Svensk Handel så har Apotea gjort kostnadsbesparingar på upp till 97 procent kopplade till projektet. Detta samtidigt som klimatavtrycket ska ha minskat med 77 procent. Apotea och Blomsterlandet är två av pilotföretagen som jobbat med att se över flödena och förpackningarna.

Resultaten är fantastiska. Med effektiva och e-handelsanpassade förpackningar kan man frigöra besparingar för såväl plånboken som för klimatet, samtidigt som arbetsmiljön förbättras, säger Andreas Karlsson, inköpschef på Blomsterlandet.

E-com ready ska bestå av ett sjupunktsprogram och rapporten går att läsa här.

Kan vi få fler e-handelsföretag och leverantörer att använda E-com ready kan dessa resultat spridas och göra e-handeln både effektivare och mer hållbar, säger Jonas Arnberg, projektledare vid Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se