ANNONS

Ny produkt tog hans e-handel till 19 miljoner: "Positivt med kriser"

Puia Shamsossadati, grundare och vd på Golden Concept

Ska nå 70 miljoner i år.

ANNONS

Efter en stark start på förra året påverkades Golden Concept som så många andra av coronapandemin och allt förändrades mer eller mindre över en natt. Företagets exklusiva mobilskal var plötsligt inte lika eftertraktade och försäljningen drabbades negativt.

Problemet var att många återförsäljare fick hålla stängt vilket ledde till att de fick avboka sina beställningar, säger Puia Shamsossadati, vd och grundare på Golden Concept, till Ehandel.

Ökade med 800 procent i Q1

Ambitionen var då att nå upp i ungefär 12 miljoner i omsättning för helåret, det vill säga lika mycket som året innan. Men kort därpå tog situationen en vändning.

LÄS ÄVEN: Miljonplanen stoppades av corona: "Inget man egentligen måste ha"

Lösningen för det Malmöbaserade företaget blev nämligen att lägga framför allt sommaren på att utveckla nya produkter. Företaget lanserade olika typer av accessoarer, solglasögon och skor, men tog också fram en helt ny produkt - nämligen exklusiva skal till Apple Watch-klockor. Den som ville kunde plötsligt forma om den ganska sportiga klockmodellen till en mer dressad variant i schweizisk stil. Kostnad? Mellan 600 och 2000 dollar per skal.

Vissa produkter gick okej, vissa gick bra men skalen till Apple Watch gick riktigt bra.

Klockskalen sålde efter ett tag till och med bättre än mobilskalen och försäljningen tog fart igen, trots pandemin. För helåret 2020 omsatte Golden Concept 19 miljoner. Och framgångarna har fortsatt under 2021. Under det första kvartalet omsatte företaget 20 miljoner kronor, vilket är en ökning på 800 procent mot samma månader förra året och mer än under hela 2020.

Totalt är vi uppe i nästan en miljon följare och vi har väldigt lojala fans. De tycker om våra produkter nästan oavsett vad det är.

Inlägg leder till köp

Puia driver sedan tidigare Instagramkontot This is a mans world, som nu är uppe i 1,7 miljoner följare. Han är inte så aktiv där längre men berättar att det drog till sig många kändisar när det var nytt, något som så småningom gav ringar på vattnet. Även Golden Concept är till stor del byggt på Instagram-marknadsföring och många följare har hängt med länge.

Om du har följare som aktivt har valt att följa dig kan du bygga en stor affär runt det. Lägger vi ut en bild nu, oavsett om det är på en ny eller gammal produkt, är det så gott som alltid tre till fyra personer som går in och köper den direkt.

Hur går det med lönsamheten?

Siffrorna är inte helt klara men vi kommer att göra en vinst för 2020 på mellan en och två miljoner.

I år är målet att nå 70 miljoner i omsättning samtidigt som resultatet ska fortsätta att öka. Och Puia Shamsossadati är nöjd med att ha lyckats vända den tuffa tiden till något positivt.

Det är jätteroligt. Jag tror också att det kan vara positivt med kriser för då tvingas man ta ett steg tillbaka. Ibland behöver man ha det lite svårt för att lyckas göra bättre ifrån sig, avslutar han.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se