Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Ny poster-handel: De vill tänka utanför ramen – "ska pirra i magen"

Wallbaby/Pressbild/Skärmdump
Pierre Persson och Eveline Eliasson
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Vi vill komma bort från det som funkar intill din beiga gardin".

ANNONS

Det har blivit hett att kränga posters och affischer. Och att affischbolaget Desenio har havererat på börsen sedan i somras tycks inte avskräcka den svenska postermarknaden. Posterton, som inredningsjätten Mio köpte delar av i fjol, är ett exempel.

LÄS ÄVEN: Mio blir storägare i posterbolag – ska bygga en marknadsplats

Och i höstas skrev vi om Desenio-utmanaren Printler som vid tiden hade tagit in 20 miljoner i riskapital – och som siktar på en omsättning på en halv miljard inom tre till fem år. Vd:n och medgrundaren, Andreas Holmgren, sa då att postermarknaden globalt är värd uppåt motsvarande 200 miljarder kronor.

LÄS ÄVEN: Desenio-utmanare tar in 20 miljoner – ”Ska omsätta halv miljard”

Och nu är det fler som vill ge sig in på denna globala jättemarknad: Nämligen stockholmarna Eveline Eliasson och Pierre Persson som står bakom e-handeln Wallbaby, som gick live för en dryg månad sedan.

Vi är fortfarande i uppstartsfas och har just påbörjat att etablera oss på marknaden. Vi har höga försäljningsmål men har räknat med att det kommer ta ett tag innan vi når dem. Med det sagt, även om det är i ett tidigt skede, ligger vi i fas med våra mål sedan start

De är såväl ett äkta par, som affärspartners. De har också sin bakgrund i kreativa yrken, bland annat inom fotografering. Eveline Eliasson har även varit inredare, medan Pierre Persson grundat produktion och post-produktionsbolaget Mud Studios – på Sankt Eriksgatan på Kungsholmen i Stockholm. Det är också i studions lokaler som de sedan ett år tillbaka driver sin poster-handel. Bolaget printar också i dessa lokaler alla affischer on demand.

Vi säljer exklusiva posters framtagna av toppfotografer och "upcoming" artister – och ger en profit till fotografen för varje såld poster. Med våra bakgrunder i fotobranschen så uppstår en perfekt kombination av våra världar, säger Eveline Eliasson, som dock inte vill specificera vad kick back-ersättningen ligger på i dagsläget.

Hur fick ni idén?

Vi kände själva att vi ville komma bort från och erbjuda något annat än mer generiska postermotiv. Vi vill erbjuda något mer unikt och har via vårt befintliga fotografnätverk hittat samarbeten med fotografer som lägger ner kärlek i sina verk.

Vi vill komma bort från det funktionella, det som funkar bredvid ens beiga gardin, och närma oss uttryck man hittar i konsten. Våra posters ska inte vara några slit- och slängprodukter. När man köper våra posters ska man känna att det är något som man kan ha livet ut.

Men hur många posters kommer ni sälja då?

Förhoppningsvis köper man inte bara en affisch av oss. Vi vänder oss till personer som vill ha något mer personligt och unikt hemma. De som alltså inte vill ha exempelvis en Ikea-affisch. Vi vill ge våra kunder en chans att uttrycka sig själva på ett nytt sätt i sin inredning.

På Wallbaby hittar du nämligen inga tråkiga mainstream bilder eller oändliga förslag på tavelväggar som ser likadana ut.

Det finns också tankar om att på sikt skapa ett abonnemangs-upplägg för kunderna. De överväger även att då och då visa upp sina posters fysiskt i popup-butiker. Kanske ska de i så fall försöka skapa en gallerikänsla, enligt Eveline Eliasson.

Vi har bara varit live med sajten i drygt en månad så det är inget som är spikat än. Men vi vill i varje fall skapa en inspirerande plattform som lockar spännande kreatörer. Vi planerar att göra nya släpp varje vecka. Vi har ju genom våra tidigare jobb även lärt känna många duktiga fotografer.

"Kan vara kruxigt"

Hittills har Wallbaby knutit till sig runt 25 fotografer, men fler är på väg in. Och det finns inget maxtak för hur många de kan samarbeta med i nuläget.

Det kan vara lite kruxigt att få till samarbeten med fotografer för de vill inte att man gör vad som helst med deras verk, vilket är helt förståeligt. Men de vi jobbar med är väldigt positiva. De vet att vi kommer att framställa deras verk i en bra dager.

Sajten har i dag engelsk text, så att man kan gå till fler marknader på längre sikt. Bolaget har redan från start planer på en global expansion – och har redan idag viss internationell försäljning, enligt Eveline Eliasson.

Både våra kunder och fotografer ska känna ett pirr i magen när de ser våra posters. Det ska vara någonting utöver det vanliga.

Samtidigt så sa Printlers grundare Anders Holmgren något liknande, när jag intervjuade honom i höstas. Han pratade också om unika motiv. Vad är er USP?

Vi har ändå hittat en liten lucka, anser jag. Jag har inte sett någon som står för ett lika konstnärligt uttryck som vi.

Vad är målet framåt? Var befinner ni er om säg tre år?

Vi har mål och planer såklart. Men vi får vänta med att berätta mer om det. Vi har i alla fall många långa jobbnätter framför oss här hemma.

Ja, hur är det att jobba med sin partner?

Det är inget som är självklart. Och det var det inte för mig heller i början. Men det har gått sjukt bra hittills. Vi har sagt att det kanske är bra att testa att driva företag också för framtiden, säger Eveline Eliason med ett skratt.

Dela artikeln: