ANNONS

Ny ”postbox” erbjuder fria leveranser och returer

Ny ”postbox” erbjuder fria leveranser och returer

Det börjar bli trångt på 7-Eleven. Efter att Amazon placerat ut sina skåp i butiken är det dags för nästa aktör. ShopRunner placerar nu ut ett hundratal skåp i Philadelphia och erbjuder fria två-dagars leveranser och returer för 79 dollar per år.

ANNONS

Amazon Locker, Buffer Box och paketterminaler i Singapore är några som hakat på den senaste trenden inom alternativa leveranser. Nu kommer ytterligare en som vill vara med och leka.

Tredje-parts aktören ShopRunner håller just nu på och placerar ut ett hundratal skåp i Philadelphia som de kallar PickUpPoints i butiker som Toys R Us, en lokal kedja vid namn Ollys Shoes och 7-Eleven. Där det sistnämnda alternativet antagligen kan ses som det bästa alternativet med tanke på deras generösa öppettider.

Till skillnad från Amazon Locker där mottagaren använder sig av en PIN-kod för att öppna dörren så är det i stället en streckkod som gäller för ShopRunner. Hela processen kan ses som lite omständligare då streckkoden måste visas upp för personalen som sedan hämtar ditt paket från skåpet.

Många bekymrade amerikaner

ShopRunner är en prenumerationsbaserad tjänst och för 79 dollar per år får medlemmarna obegränsat med fria två-dagars leveranser från fler än 60 anslutna butiker, samt fria returer.

Inför lanseringen gjorde ShopRunner en undersökning som visade att 75 procent av amerikanerna känner oro över att få paket hemskickade. 52 procent oroade sig för stöld och 45 procent för att missa leveransen på grund av att de inte skulle vara hemma.

ShopRunner säger också att 52 procent angav att de skulle handla mer på nätet om de hade en ”vädersäker” plats för leveranserna.

Snabba, billiga och alternativa fraktsätt är en viktig del av e-handeln och den här typen av tjänster kan gynna många små e-handlare som kan ansluta sig. Särskilt om landets nätkonsumenter oroar sig så pass mycket för sina paket, så kanske ett säkert leveransalternativ kan hjälpa e-handlare att öka försäljningen.
 

Källa: Wired, Marketing Pilgrim

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se