Att driva och lyssna på poddar och att snacka i liveforum har minst sagt blivit en hit. Utbudet på svenska poddar har ökat markant under de senaste åren, och lika så har allt fler svenskar börjat lyssna på det formatet.
Nyligen har även appen Clubhouse, som går ut på att användare kan prata i digitala livegrupprum, fått genomslag i den svenska sociala medie-användningen. Och så sent som i förra veckan värderades appen till 34 miljarder kronor.
Nu har ännu en app på temat skapats. Den färska utmanaren har fått namnet Logcast och bakom satsningen står entreprenörsduon Leni Andronicos och Johanna Hoof.
Det känns galet efter att ha utvecklat appen i 13 månader, säger Leni Andronicos till DiDigital.
Konceptet går ut på att användare kan spela in ljudklipp "on the go" som andra kan lyssna på i efterhand. Logcast är dock lite mer inriktad på poddar, som ska kunna spela in och sända en podcast var som helst. Men samtidigt kan vilken användare som helst kan skapa en egen poddkanal, och sända anvsnitt eller ljudklipp.
Appar som Clubhouse har accelererat ljudutvecklingen med tre till fem år, vilket är en stor fördel för oss, säger Leni Andronicos.
Inspelningarna på Logcast kan få gillamarkeringar, kommentarer och användare kan skicka privata meddelanden mellan varandra, likt andra populära sociala mediekanaler. Innehållsskapare kan även välja om ljudinspelningarna ska ligga ute "för alltid" eller bara i 24 timmar och sedan försvinna.
Produktionen av podcasts fortsätter att öka, men samtidigt kommer vi också att se nästa generation av ‘spoken media’ som är mer socialt och ‘on-the-go’, vilket är en spegling av hur vi beter oss i en normal konversation offline, säger Johanna Hoof.
Idén kom till i fjol och med hjälp av en investering på två miljoner kronor kunde man börja göra verklighet av sin idé. Utvecklingen av Logcast påbörjades i februari 2020.
Fram tills idag består bolaget av fem personer, men fler behöver man bli. Logcast har precis plockat in 20 miljoner kronor via ett antal investerare, så nu är planen att skala upp appen och utöka medarbetarstyrkan.
De som investerat i bolaget är bland andra Niklas Carlheim-Mueller, som har jobbat med digital utveckling på Ericsson, Juan Serruya, tidigare utvecklingschef på Spotify, Simon Telian, styrelsemedlem hos Advanced Blockchain AG samt Adam Jafer, medgrundare av elscooterbolaget Voi.
Vår investeringsprocess har handlat om att bygga relationer med människor som kan ge oss rätt resurser för att växa Logcast stort och snabbt, säger Johanna Hoof.
Vi är väldigt stolta och motiverade av att vi nu inför lansering backas av ett team som bevisligen byggt produkter som användare älskar.
Planen är att lansera Logcast på Appstore inom två veckor, och att göra det i Sverige först. Därefter siktar man på att släppa konceptet i Spanien och Storbritannien och i början av 2022 i USA. Redan nu har bolaget en väntelista på 2 500 personer, från olika länder, som vill bli användare.
En funktion som ännu inte är klar men som kommer att presenteras inom kort, är en prenumerationstjänst. Poddar kommer att kunna låsa in sitt innehåll, och endast de som kommer att bli betalande prenumeranter kommer att få ta del av avsnitten.
Betalningsfunktionen kommer även att kunna nyttjas av de användare som inte vill prenumera på en kanal, men som vill köpa tillgång till ett enskilt avsnitt.
En sak gör dock att Logcast inte tänkt för alla. Appen är speciellt anpassad för användare som äger Apples hörlurar. Det räcker alltså inte att äga en iphone och ha tillgång till Applestore.
Vår vision är att bygga en friktionsfri ljudprodukt och vi utvecklar den för Airpods. I framtiden ska man kunna logga ljud från sitt vardagsrum via trådlösa hörlurar eller olika smarta högtalare, säger Leni och tillägger:
Vi bygger ett socialt nätverk för Airpods och om fem år tror jag inte att vi kommer gå omkring med våra telefoner hela tiden.
Beslutet, att utesluta användare som inte har ett par Airpods, grundar sig i att över 100 miljoner av Apples trådlösa hörlurar Airpods ska ha sålts i USA i fjol.
Ljudtjänster som Spotify och Acast är till för de två procenten och vi för de andra 98 procenten, säger Leni Andronicos.
Vi brukar säga att de som skapar innehållet går med i Logcast för verktyget, och stannar för nätverket. Podcasts behöver inte vara en envägskommunikation.