Företaget Newbody startade redan 1987 med tanken att hjälpa idrottsklubbar att finansiera sin verksamhet.
Konceptet går ut på att föreningens medlemmar blir återförsäljare åt New Body och säljer vidare deras varor. En del av vinsten går till den egna föreningen, som på så sätt kan få mer pengar till sin verksamhet. På senare år har även skolklasser tillkommit som målgrupp.
- Det fungerar ungefär som jultidningsupplägget. Föreningen eller skolklassen får en katalog, de går ut och visar upp den för potentiella kunder och sen får man de produkter man sålt levererade för vidare distribution till slutkunden, förklarar Markus Nordlund, CIO på Newbody för Ehandel.se.
Erbjuder e-handel sedan årskiftet
Sedan årsskiftet har dock företaget öppnat möjligheten för föreningar och skolklasser att låta sina medlemmar öppna egna webbshoppar inom ramen för plattformen.
Det går till på så sätt att varje familj får en unik webbadress, där man kan handla i just deras webbshop. Länken kan sedan spridas till potentiella kunder en och ansvarig i föreningen eller skolklassen kan gå in och se vem som exempelvis sålt mest.
Digital pop up-lösning
Webbshopparna fungerar som tillfälliga pop up-butiker - på nätet. Detta då Newbodys erfarenhet är att folk handlar mer om varorna bara finns tillgängliga under en begränsad tid.
- Nu har vi mött nya behov, vanor och generationer. Det gamla konceptet byggde på fysiska möten, men nu har man möjlighet att möta många fler i det digitala mötet och det blir lättare att sälja mer. Vi tillhandahåller helt enkelt en ny plattform där varje unik webbshop är öppen för kunder kunder under en temporär tid. Då kan man även marknadsföra sin shop via sociala medier, sms, mejl med mera. För kunden blir det en e-handelsupplevelse, säger Markus Nordlund.
Kan öppnas igen efter tre månader
När man öppnar sin webbshop bestämmer man i förväg hur länge den ska vara öppen - och tre månader efter att den stängt kan man öppna upp den igen, för att kunna dra in nya pengar till nya projekt.
Den som handlar i någon av de många webbshopparna kan sedan välja att betala frakt för att få varan hemskickad eller att få den levererad av webbshoppens innehavare, exempelvis grannens pojke.
Kan även privatpersoner utnyttja er digitala pop up-lösning för att dra in pengar?
- Nej, det är bara ideella föreningar och skolklasser vi vänder oss till. Från början hade vi ett krav på att föreningen skulle vara ansluten till Riksidrottsförbundet, men det har vi slopat nu. Men vi gör en bedömning i varje enskilt fall, det ska finnas ett gott syfte med försäljningen.
Ska ha 200 000 unika webbshoppar
Till sommaren räknar Newbody med att ha totalt 200 000 unika webbshoppar och den prognosen bygger på statistik från tidigare år. Alla varor som säljs i webbshopparna köps in i förväg, så företaget räknar med att prognosen stämmer hyffsat.
- Vi tror att det kommer vara ungefär 50/50 med befintliga och nya kunder. Vi räknar med att bli en stor spelare på e-handelsmarknaden, säger Markus Nordlund.